EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

داستان موفقیت: مکتب بدون دیوار مانند خانه بدون سقف است

ولایت کابل در زون مرکزی کشورموقعیت دارد ، مرکز آن شهر کابل است. که پایتخت افغانستان نیز میباشد.ولسوالی پغمان یکی از ولسوالی ها و ناحیه چهارده هم  این ولایت  است که بیشتر باشندگان این ولسوالی مردم سنی مذهب و پشتون  هستند.

مشکل اساسی اهالی این ولسوالی نبود دیوار احاطه مکتب مرکزی ولسوالی پغمان بود، که مردم این ولسوالی  از آن به شدت رنج میبرند. ساکنین این ولسوالی به دنبال راه حل مناسبی برای این مشکل  بودند.

به گفته ای تعدادی زیادی از باشنده گان این ولسوالی به خصوص اقای رفع الله ملک قریه عیسی خیل نداشتن دیوار باعث مشکلات زیادی در مکتب شده است از جمله شاگردان خرد سن در جریان تفریح از مکتب فرار میکنند و برخی فامیل ها هشدار داده بودند که اگر مکتب احاطه نشود دختران شان را از مکتب اخراج میکنند.

موسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان با حمایت از موسسه بین المللی کانترپارت و بر اساس برنامه مشارکت مدنی، سیمینار دو روزه ی را تحت عنوان تعلیمات مدنی و گفتمان اجتماعی برگزار کردند. در این سیمینار دو روزه معلومات کلی درباره حقوق بشر، قاچاق انسان، دیموکراسی، جامعه مدنی، قوای سه گانه برای اشتراک گنندکان تدریس شد. به تعداد 30 خانم و 30 مرد در هر برنامه اشتراک داشتند که فعالین مدنی، اعضایی شورای محل، اساتید مکتب از جمله اشتراک گنندگان در این برنامه بود.پس از برگزاری گفتمان اجتماعی و شناسایی این مشکل به عنوان اولویت این ناحیه ، برای پیگیری چالش موجود، از میان اشتراک کنندکان گروه دادخواهی تشکیل گردید و پلان کاری را برای از بین بردن این مشکل در جلسه اعضای گروه دادخواهی  با نماینده  بخش دادخواهی  ترح کردند.

نماینده دادخواهی موسسه همراه با شش تن از اعضایی گروه دادخواهی با ولسوال پغمان  دیدار کردن و مشکل شناسایی شده را باز گوشدند اقای موسی رحمتی ولسوال پغمان وعده کرد که در جلسه با افراد سرشناس ولسوالی و استاد سیاف برای حل این مشکل راه حل مناسب را  پیدا خواهند کرد و وعده کردند که برای ساخت دیوار مکتب هر کاری که لازم باشد انجام میدهد .

پس از پیگیری گروه دادخواهی و هماهنگی ریس شورای باز سازی اقای میربهاوالدین  مشکل نبود دیوار در جلسه شورای مردمی ولسوالی یاد شد و اشتراک کننده های جلسه وعده کردند که برای این مشکل همکاری میکنند


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما