EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

” نقش و روند حضور زنان در رسانه ها در سال گذشته , رو به کاهش بوده است .”

واضح است که بخش مهم و عظیم مخاطبین رسانه ها را زنان تشکیل میدهند و زنان خبرنگار میتوانند موضوعات مهم و مرتبط زنان را تشخیص داده و اطلاع رسانی کنند .  حضور پررنگ زنان خبرنگار در سطوح و بخشهای مختلف رسانه ها , باعث انعکاس صدای مردم از اقشار مختلف میشود , بدون شک حضور کمرنگ  زنان خبرنگار بر محتوا , کیفیت , موثریت و همگانی بودن فعالیت رسانه ها تاثیر منفی دارد .

عدم دسترسی به معلومات ،‌مشکلات امنیتی ، خود سانسوری به دلیل تهدید و ترس از عواقب نشر حقایق و  چالش های حقوقی , نبود مصئونیت شغلی از مشکلات عمومی خبرنگاران هستند اما متاسفانه زنان خبرنگار با   مشکلات فراتری مواجه هستند  .

بعضی گزارشهای رسیده از دفاتر ولایتی رسانه ها , تحقیقات ابتدایی و شواهد نشان میدهندکه  حضور بانوان خبرنگار در رسانه ها به دلایل نا امنی , کاهش کمک های جهانی و تاثیر روی وضعیت اقتصادی رسانه ها , بی توجهی حکومت به رسانه ها , تبعیض جنسیتی ,  قدرتمند شدن نهادهای محافظه کار ,  افکار سنتی و مخالفت فامیل ها , کاهش یافته است .

برداشت مختصر از وضعیت فعلی بانوان در رسانه ها  :

  • امار و معلومات دقیق از تعداد بانوان دررسانه ها در سطح کشور وجود ندارد .
  • حضور زنان در رسانه هادر سطح ولایات کمرنگ است و در بعضی ولایات هیچ خبرنگار زن وجود ندارد
  • برنامه های موثر و ملی برای ارتقای ظرفیت خبرنگاران در سطح ولایت اجرا نگردیده است
  • نقش بانوان در عرصه رهبری و مدیریت رسانه ها بسیار کمرنگ و محدود است .
  • محتوای رسانه ها از غنامندی لازم برخوردای نیست و حتی در بعضی موارد ,  امیخته باتبعیض ودید منفی درباره زنان است که این خود عواقب ناگواری بر ترویج فرهنگ زن ستیزی و تزریق افکار سنتی میشود .

برخوردهای ناپسند اجتماعی ، دید زن ستیزانه , حاکمیت فرهنگ مردسالارانه و عنعنات نادرست به مانند گذشته ,  از چالشهای اصلی فراروی خبرنگاران زن به شمار میروند  . نگرانیها از تاثیر شرایط اجتماعی و افکار متعصب بر روی فعالیت بانوان خبرنگار افزایش یافته اند . , تشدید این وضعیت باعث میشود تا جرات و توانمندی زنان خبرنگار در امر مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی  کم شده و تحت تاثیر جو وفضای موجود , دست به خود سانسوری زده و به مروز زمان نقش سازنده خود در پیشرفت ازادی بیان و گزارشدهی از وضعیت زنان از دست داده و از موضع دفاعی , کمرنگ وکم تاثیر ظاهر شوند

  • توازن و بیطرفی و اصل اطلاع رسانی که از اصول کلیدی کار رسانه ای هستند در بعضی موارد نقض میگردند . مسایل مربوط به زنان به دلایل مختلف در اجندای گزارشدهی و خبر رسانی قرار نمیگیرند , در بعضی موارد بخاطر ترس از افشای خشونت ها و یا خلق مشکلات اجتماعی , مسکوت ماندن و نشرنکردن  معلومات ارجحیت داده میشوند
  • با توجه به مشکلات موجود  و درک مسئولیت اجتماعی مان ,  موسسه تساوی , کمیته بانوان خبرنگار و نهادهای همکار , همزمان باتجلیل از هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان ,  دادخواهی برای برون رفت از وضعیت موجود را یک نیاز دانسته  و راه های حل زیر را  برای عبور از وضعیت فعلی  به حکومت وحدت ملی , وزارت اطلاعات و فرهنگ , نهادهای مدافع ازادی بیان و نهادهای حمایت کننده رسانه گران   و رسانه ها پیشنهاد میکنیم :
    • مسئولین رسانه ها به تدوین و رعایت پالیسی جندر اقدام کرده , اگاهی دهی برای بهبود وضعیت زنان را در محور نشرات خود قرار دهند , از نشر برنامه ها , پیام های بازرگانی و محصولات رسانه ای که در ان برابری جنسیتی رعایت نشده , کرامت انسانی زنان در نظرگرفته نشده و نشانگر تبعیض جنسیتی هستند خودداری کنند .
    • باتوجه به فقدان امار و ارقام مشخص درباره حضور زنان خبرنگار و مشکلات , از نهادهای تحقیقاتی و دخیل در امور رسانه ها و نهادهای حمایت کننده میخواهیم, تا  تحقیق  ها و سروی های هدفمند , برای یافتن مشکلات , ریشه یابی چالشها و راه های حل  در سطح کشور را راه اندازی کنند تا بر اساس معلومات دقیق , پلانها و برنامه های موثر طرح و عملی گردند.
    • مسئولین رسانه ها , برای بانوان زمینه های رهبری و تصمیم گیری فراهم نمایند , این امر باعث توانمند سازی زنان خبرنگار , گزارشدهی بیشتر از موضوعات زنان و پررنگ ساختن نقش زنان میگردد.

     

    • وزارت اطلاعات و فرهنگ , رسانه ها  ونهادهای ذیربط , زمینه اموزش های مسلکی برای بانوان خبرنگار و افزایش فرصتهای شغلی  در سطح ملی  را فراهم نمایند .

     

    •  نهادهای دخیل در امر رسانه ها ,  در راستای بالابردن سطح اگاهی مردم , مبارزه با دید زن ستیزانه و عنعنات غلط درباره حضور زنان به همکاری نهادهای مدنی , علمای دینی و متنفذین قومی , برنامه های مشترک و تدابیر عملی  کوتاه مدت و درازمدت را روی دست گیرند .
    • حکومت وحدت ملی و نهادهای ملی و بین المللی مدافع رسانه ها , ضمن راه اندازی  برنامه هایی که به منظور گسترش ازادی بیان و پررنگ ساختن حضور زنان در رسانه ها , ایجاد و تقویت نهادهای حمایت کننده بانوان خبرنگار را نیز جزو اولویت های کاری خود قرار داده و از سوی دیگر نهادهای حمایت کننده از بانوان خبرنگار , با انسجام و هماهنگی بیشتر , برنامه های مشترک به نفع زنان و تقویت حضور زنان در رسانه را روی دست گیرند .

     

    و در پایان , روبرویی با روند کاهش حضور بانوان خبرنگار باعث  تقویت نقش انان در اطلاع رسانی متوازن  ,  گزارشدهی از پروسه انتخابات , اجتماعات نهادهای مدنی  و حرکتهای دادخواهانه , موارد خشونت علیه زنان , تاثیرات مخرب جنگ و تروریزم و سایر مسایل اجتماعی – سیاسی – فرهنگی و اقتصادی  خواهد شد و دورنمای روشن تری در سایه رسانه های متعهد , غنی و تاثیرگذار را رقم خواهد زد .

    19 حوت 1395 .کابل  ,  موسسه اجتماعی فرهنگی تساوی و کمیته بانوان خبرنگار .

IMG_7514      IMG_7528

IMG_7539      IMG_7547

IMG_7628


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما