EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

کنفرانس مطبوعاتی فعالان مدنی در پیوند به مشارکت سیاسی زنان و منع خشونت علیه زنان

اعلامیه مطبوعاتی فعالین مدنی

درپیوند به

مشارکت سیاسی زنان و منع خشونت علیه زنان

زنان درافغانستان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و تلاش شده است تا درقوانین مختلف به حمایت از برابری آنان پرداخته شود. در قانون اساسی افغانستان مواد مختلفی وجود دارد که از زنان و حضورشان دراجتماع حمایت میکند، قانون منع خشونت علیه زنان، مقرره منع آزار واذیت جنسی زنان ، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، اعلامیه جهانی حقوق بشر و غیره اسناد ملی و بین المللی هستند که هدفشان حمایت از حضور زنان بصورت سالم و درفضایی امن در اجتماع و ترویج برابری است.

خشونت علیه زنان از عمده چالش های فراروی حضور زنان در عرصه های مختلف  درافغانستان است که همه ساله در برنامه های مختلف به ریشه ها وعوامل و راهکارها برای کاهش و ازبین بردن آن پرداخته میشود، خشونت علیه زنان درانواع مختلف در افغانستان رخ میدهد و گزارش های زیادی از آن از سوی نهادهای مسئول و نهادهای مدنی نشر میشود.

موضوعات مختلفی میتواند زمینه ساز افزایش خشونتها علیه زنان در اجتماع شود یکی از این موضوعات که کمتر به آن پرداخته شده است، مشارکت سیاسی زنان ، انتخابات و افزایش خشونت علیه زنان است.

در دوران انتخابات  پارلمانی و شوراهای ولایتی و حتی انتخابات ریاست جمهوری, زنان به عنوان رای دهندگان ، کاندیداها و کارمندان نهادهای انتخاباتی بصورت مستقیم تحت شعاع اثرات انتخابات قرار میگیرند و در همین شرایط است که میتوانند قربانی خَشونت پنهان شوند که در ذیل به آن اشآره میشود:

زنان رای دهنده در اکثر موارد به دلیل فرهنگ مرد سالاردر افغانستان مجبور میشوند که از رای خویش خلاف خواست و اراده خویش در انتخابات استفاده کنند و یا ازاینکه از دادن حق رای محروم میشوند ، محرومیت از حق انتخاب و یا اجبار و اکراه به انجام عمل ناخواسته از مصادیق خشونت علیه زنان است.

زنان به عنوان کاندیداها در موارد زیادی در زمان ثبت و راجسترو طی مراحل اداری و پس از آن در زمان کمپاین ها ، دوران رای دهی و شمارش آرا ، با پیشنهادات غیر اخلاقی چون پرداخت رشوت یا ارتباط جنسی نامشروع روبرو میشوند که متاسفانه قربانیان خاموشی را داشته است که سکوت اختیار کرده اند و توانایی هیچگونه اعتراض را نداشته اند  و کدام مرجع قابل اعتمادی نیز برای پیگیری آن وجود نداشته است.

در پروسه استخدام نهادهای انتخاباتی مخصوصا در دوره کوتاه مدتی که شامل ثبت نام رای دهندگان و دوره رای دهی میشود، زنان بسیاری دواطلب کار کردن میشوند تا از امتیازات خوب اما محدود همین دوره استفاده کنند اما متاسفانه دیده شده است که در همین بخش نیز مطالبات جنسی یکی از پیش شرطها برای استخدام بسیاری از زنانی بوده است که به اصول اداری استخدام آگاهی نداشته اند و درنهایت قربانی شده اند.

حضور زنان در پستهای عالی رتبه دولتی و چهره های سیاسی در درون دولت و ساختارهایی چون شورای ملی ، قوه قضاییه و قوه اجراییه جز تعهدات دولت افغانستان، خواستهای جامعه جهانی و فعالین مدنی و فعالین حقوق زن بوده است که متاسفانه در بسیاری از موارد به وضوح میتوان برخورد تبعیض آمیز و خشونت بار با زنان را در این عرصه ها دید، پروسه رای دهی به کاندید وزاری زن، رد صلاحیت وزرای زن از سوی پارلمان، عدم رای دهی به کاندیدای زن جهت عضویت در ستره محکمه افغانستان ، پرو پاگندهای اخلاقی نسبت به زنان فعال سیاسی در سطح دولت در رسانه های اجتماعی نمونه های واضح و روشنی از خشونت اجتماعی علیه زنان در عرصه سیاست است که کمتر به آن توجه جدی صورت گرفته است.

به همین لحاظ نهادهای مدنی و نهادهای فعال حقوق زنان و نهادهای ناظر برانتخابات برآن شدند تا با توجه به حساس بودن و مهم بودن این موضوع و در زمانی که  تلاشها برای برگزاری انتخابات پارلمانی جریان دارد، نگرانی های خویش را در مورد این نوع خشونتها همزمان با روز جهانی محو خشونت علیه زنان بیان کنند و پیشنهادات مشخصی را به آدرس نهادهای دولتی مسئول و فعالین جامعه مدنی و رسانه ها شریک بسازند:

1-برای  حضور زنان و چگونگی سهم گیری انها در عرصه های سیاسی مخصوصا چگونگی مصونیت زنان در این پروسه باید  مکانیزمهایی جهت مصونیت و همچنین  منع خشونت علیه زنان باید وجود داشته باشد.بنابراین حکومت باید  یک سیستم حمایتی  از زنان را در دوران انتخابات ایجاد نماید تا به اینگونه خشونتها رسیدگی نماید.

2-کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی با حفظ محرمیت قضایای این چنینی باید برنامه دقیقی را برای جلوگیری از قربانی شدن زنان و حمایت جدی از آنان روی دست بگیرد و یک سیستم قابل اعتماد برای مراجعه زنان متضرر از این نوع خشونتها را ایجاد نماید.

3-ایجاد گروههای دادخواهی از سوی نهادهای مدنی  برای انعکاس و پیگیری قضایای متضررین با در نظر داشت حفظ معلومات شخصی انها

4-اگاهی دهی از طریق تبلیغات رسانه ای واستفاده از رسانه  های  اجتماعی جهت ایجاد اطمینان بیشتر به زنان برای اشتراک در عرصه های سیاسی و انتخابات که نشان دهد درصورت برخورد با هر نوع خشونت ، مورد حمایت و پیگیری قرار خواهند گرفت.

5-حضور بیشتر و پررنگ تر زنان نخبه و توانمند درقالب کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی برای توجه بیشتر به مشکلات زنان در زمان حضور در انتخابات

6- یک تحقیق ملی در ارتباط با این موضوع تا امار دقیق و مشخص تری از انواع خشونتهایی که زنان در عرصه مشارکت سیاسی و انتخابات با آن روبرو میشوند تهیه گردد تا پس از ان راهکارهای دقیق و عملی برای مبارزه با آن سنجیده شود.

7- وزارت امورزنان، وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت حج و اوقاف به همکاری بخش جندر کمیسیون مستقل انتخابات و سایر نهادهای دولتی باید تلاَش کنند تا برنامه های مشخصی را برای مبارزه و کاهش و از بین بردن این نوع خشونتها که نادیده گرفته شده است تهیه و تدوین نمایند و به اجرا بگذارند تا با همکاری یکدیگر زمینه بیشتر حضور زنان در انتخابات و فعالیتهای سیاسی فراهم شود.

8-رسانه های ملی در گسترش حضور زنان در عرصه مشارکت سیاسی میتوانند نقش فعال داشته باشند، لذا از آنان خواستاریم تا دربرنامه های خویش به این معضل نیز توجه جدی نموده و به یافتن ریشه ها و راه حل ها در برنامه هایی ,در قالب گفتمان های رسانه ای بپردازند تا ذهن عامه مردم و مسئولین نسبت به اهمیت این موضوع روشن شود.

                                                                                                                                                   فعالین مدنی –کابل- قوس13

img_4527     img_4554

img_4523     img_4461

img_4424     img_4419


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما