EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

گزارش فعالیتهای گروه دادخواهی ” نقش رسانه ها در کاهش یا افزایش خشونت علیه زنان “

تحقیق “نقش رسانه ها در کاهش و افزایش خشونت” در سه ولایت کابل، هرات و بلخ انجام شده است.این تحقیق به منظور مطالعه، بررسی و توصیف خشونت های اعمال شده در مراکز رسانه‎ی و نیز تاثیر برنامه های رسانه ها در ترویج خشونت علیه زنان برای ارایه راهکار مناسب در کاهش و محو خشونت علیه زنان انجام شده است.

در ختم تحقیق گروه دادخواهی متشکل از نهادهای مدنی و نماینده های رسانه ها به تاریخ  2017-09-06 در دفتر موسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان تشکیل شد.

 هدف از ایجاد این گروه دادخواهی ,پیگیری پیشنهادات تحقیق و شریک ساختن آن با مقامات مسؤل دولتی و نهادهای رسانه‎ی به منظور گرفتن نظریات و پیشنهادات آنها برای دادخواهی در این زمینه می باشد.

این گروه ضمن دادن معلومات در مورد تحقیق و شریک ساختن نتایج آن با نهادهای مختلف با گرفتن پیشنهادات اصلاحی در صدد بررسی، طرح و تعدیل قوانین به نفع زنان آسیب پذیر و در معرض خشونت از طریق رسانه ها است

 

.

در جلسه اول

  • اعضای این گروه 8 نفر از فعالین مدنی،
  • اعضای ائتلاف خشونت علیه زنان مشارکت
  • نمایندگان نهادهای رسانه ای

 اشتراک نموده بودند. در این جلسه در موردمعرفی پروژه پروموت، شبکه ایتلاف منع خشونت علیه زنان، موسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان، تحقیق “خشونت در رسانه ها و از طریق رسانه ها” و هدف از ایجاد گروه دادخواهی معلومات داده شد.

همچنین در مورد پیشنهادات و چگونگی کار گروه دادخواهی بحث صورت گرفت. موضوعات اصلی بحث در این جلسه پیشنهادات پاسخ دهندگان، چگونگی کار گروه دادخواهی، چگونه پیش برد و فعالیت گروه دادخواهی و ادامه کار این گروه با رسانه ها بودو بر اساس پلان این گروه قرار شد تا در تاریخ های زیر ملاقات تنظیم گردد.

10 سیپتمبر2017 جلسه با وزارت اطلاعات و فرهنگ-معینیت امور نشراتی
11 سیپتمبر2017 جلسه با وزارت امور زنان
12 سیپتمبر2017 ملاقات با دفتر نی و نمایندگان رسانه  مدیران رسانه ای

 

جلسه دوم  گروه دادخواهی به تاریخ  10/سیپتمبر/2017 در وزارت اطلاعات و فرهنگ تنظیم گردید که با حضور معین نشراتی این وزارت برگزار شد.در این جلسه اعضای گروه دادخواهی ابتدا  در مورد معرفی پروژه پروموت، ارایه اهداف و فعالیت های گروه دادخواهی، چگونگی تشکیل، پیشبرد و موثریت کار این گروه با معینیت نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ صبحت شد.

در این بخش در مورد هدف از انجام تحقیق، معلومات کلی در مورد پروژه تحقیق “خشونت علیه زنان از طریق رسانه ها و در رسانه ها”، مفاهیم و موضوعات مورد بحث در تحقیق، هدف و اهمیت تحقیق به معرفی گرفته شد.

ارایه معلومات در مورد نتیجه تحقیق بر اساس یافته ها و پیشنهادات بر اساس گفته های پاسخ دهنده گان توسط اعضای گروه دادخواهی به بحث گرفته شد.

در این بخش معین نشراتی ضمن قدردانی از شریک ساختن تحقیق و یافته ها از برنامه های وزارت اطلاعات و فرهنگ در این خصوص صحبت نمودو وعده همکاری برای اعضای گروه دادخواهی داد.

سپس معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد شیوه همکاری، قوانین ساخته شده در این مورد و راهکارهای قانونی که وجود دارد صحبت نمود. ایشان خشونت را پدیده چند لایه توصیف نمود که در تار و پود جامعه ما وجود دارد که برای رفع و کاهش آن نیاز به کار دوامدار و اراده قوی تمام ارگان ها و نهادها می باشد.

او با یادآوری از “مقرره طرز تاسیس رسانه ها” افزود که در این مقرره از ماده پانزدهم الی بیست و یکم در مورد خانم ها است که رسانه ها مکلف به رعایت آن می باشد. او همچنین با اشاره به جلسه ریس جمهور با رسانه ها از توجه ریس جمهور به این مورد گفت و افزود که تا کنون چندین مکتوب برای رعایت قوانین و پالیسی های نشراتی به رسانه ها فرستاده شده است. به گفته معین نشراتی تمام موارد که خشونت را دامن بزند یا ترویج کننده خشونت باشد جز نشرات ممنوعه است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه برخورد جدی، قاطع و مستمر خواهد داشت.

ایسان یاداور شدندکه  ایجاد سیستم جدید نظارتی و مانیتورینگ تحت کار میباشد که شامل دو بخش امریت نظارت بر رسانه های چاپی و بخش دوم امریت نظارت بر رسانه های تصویری  میباشد.

بعضی چالشهایی که سبب کندی کار و فعالیتهای وزارت میگردد ,عدم امنیت در کشور-کم شدن حمایتهای مالی بین اللملی و دولت-برخوردهای نامناسب مالکان رسانه ها میباشد

آقای سانچارکی یافته های این تحقیق را برای روشمند ساختن کار رسانه ای و نیز توجه بیشتر نهادهای رسانه ای به قوانین و نشرات مسلکی مهم دانست و افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ در همه زمینه ها با شما همکار خواهد بود.

او همچنین در مورد جرایم سایبری، محتوای کلیپ های تبلیغاتی، محتوای نشرات رسانه ها، چگونگی برخورد با تخلفات رسانه ای و قوانینی که در زمینه وجود دارد، معلومات مفصل ارایه نمود

او تاکید نمود که   به جلسه رییس جمهور با رسانه ها از توجه ریس جمهور به این مورد گفت و افزود که تا کنون چندین مکتوب برای رعایت قوانین و پالیسی های نشراتی به رسانه ها فرستاده شده است. به گفته معین نشراتی تمام موارد که خشونت را دامن بزند یا ترویج کننده خشونت باشد جز نشرات ممنوعه است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه برخورد جدی، قاطع و مستمر خواهد داشت.

آقای سانچارکی یافته های این تحقیق را در آشکار شدن لایه های پنهان خشونت مؤثر خواند و آنرا گام آغاز برای کارهای بیشتر و جدی تر در این زمینه دانست. او کارهای تحقیقاتی را برای بهبود کار رسانه ای و نیز توجه بیشتر نهادهای رسانه ای به قوانین و نشرات حرفه‎ی مهم دانست و افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ در همه زمینه ها با شما همکار خواهد بود

.

جلسه سوم گروه دادخواهی به تاریخ 11 سیپتمبر 2017 در دفتر ریاست پلان وزارت امور زنان برگزار شد. گروه دادخواهی ضمن معرفی و بیان اهداف این گروه در مورد تحقیق، نتایج و پیشنهادات آن معلومات مفصل ارایه نمودند. شرکت کنندگان در این جلسه سرپرست ریاست پلان، ریس حقوق، آمر تحقیق و احصاییه و مدیر جمع آوری اطلاعات و آگاهی عامه به نمایندگی از وزارت امور زنان و اعضای گروه دادخواهی بودند.

ریس پلان این وزارت درمورد شیوه همکاری، قوانین ساخته شده در این مورد و راهکارهای قانونی که وجود دارد صحبت نمود. آنها با استقبال از این تحقیق آنرا مفید و قابل استفاده برای وزارت دانستند. به گفته روسای این وزارت تا هنوز تحقیقی در این مورد کار نشده و این تحقیق گام نخست در این راستا می باشد. وزارت امور زنان ضمن وعده همکاری خواهان جلسات مستمر و پیگیر و گفتگوهای بیشتر در این مورد شد. این وزارت به عنوان یک نهاد پالیسی ساز در محور حمایت از زنان قرار دارد.

وزارت زنان اعلان داشتند که ما در برنامه های بعدی خود میتوانیم از این تحقیق استفاده نماییم همانطوری که وزارت روی طرح استراتژی اگاهی عامه کارمیکند و پیشنهاد مینماییم تا  از این تحقیق برای برنامه های تبلیغاتی خوددر وزارت روی طرح استراتژی اگاهی عامه  کار نماید.

یک کاپی از این تحقیق را با کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان شریک خواهیم ساخت تا بتوانیم در تدوین و تعدیل قوانین با وزارت عدلیه ارایه نموده و در تصویب قوانین مربوط به زنان مد نظر گرفته شود

همچنین در لابی به تصویب قانون جرایم سایبری و دخیل ساختن مواد مربوط به زنان در ان لابی نموده وبا وزارت داخله و عدلیه همکاری نموده و تلاش نماییم.

جلسه چهارم و نهایی گروه دادخواهی به تاریخ 17/سپتمبر/12 با دفتر “نی” حمایت کننده رسانه های آزاد برگزار شد. در این جلسه که تعدادی از نماینده های رسانه ها نیز شرکت داشتند، اعضای گروه دادخواهی ابتدا در مورد هدف از ایجاد این گروه، نتایج تحقیق و پیشنهادات که توسط پاسخ دهنده گان داده شده بود، معلومات ارایه نمود.

سپس بحث مشترک روی یافته های تحقیق، شیوه های همکاری دفتر نی با گروه دادخواهی و نظریات و پیشنهادات تحقیق به صورت مفصل بحث صورت گرفت.  مجیب خلوتگر رییس مؤسسه نی ضمن اعلام همکاری دفتر نی با گروه دادخواهی، این تحقیق را با اهمیت دانست و پیشنهاداتی برای پیگیری نتایج تحقیق و بهتر شدن کار رسانه ها نمود. این پیشنهادات شامل ایجاد گروه روانشناسان برای بررسی برنامه ها و مخصوصا پیام های بازرگانی، نشست با مدیران رسانه ها، اضافه کردن نماینده های رسانه ها در گروه دادخواهی، و کار روی یک دستنامه شامل باید ها و نباید های نشر برنامه های رسانه ها بود..

او همچنین نظریات مشخص خود را در مورد یافته های تحقیق و چگونگی بهتر شدن آن با گروه دادخواهی شریک نمود. خشونت در محیط کار رسانه ای و چگونگی افزایش خشونت از طریق سریال ها موضوع بحث بر انگیز این جلسه بود.

او همچنین نظریات مشخص خود را در مورد یافته های تحقیق و چگونگی بهتر شدن آن با گروه دادخواهی شریک نمود


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما