EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

تبعیض علیه زنان در افغانستان؛ نظر شما

در برنامه «صدای شمای سه شنبه » درباره تبعیض هایی صحبت می کنیم که زنان و دختران افغان در جامعه با آنها مواجه هستند.

افغانستان را به عنوان یک جامعه سنتی و مرد سالار می شناسند که در آن حقوق زنان به نحوی از انحا نقض می شود و زنان و دختران از خانواده گرفته تا در اجتماع و محیط کار با تبیعض های گوناگون جنیستی روبرو هستند.

برخی ها به این باور اند که دختران در جامعه افغانی از رحم مادر تا دم مرگ با تبعیض مواجه هستند. زنان برای به دنیا آوردن دختر مورد طعن اقارب و خویشاوندان شوهر خود قرار می گیرند و حتا این موضوع موجب آزار و اذیت آنها در خانه شوهر می شود و چه بسا مردان به دلیل این که همسرشان دختر به دنیا میاورد، در صدد ازدواج دوم و سوم می شوند.

در خانواده های افغانی نیز گاهی در مورد پسران نسبت به دختران توجه بیشتر می شود و امتیازات بیشتری برای پسران وجود دارد .
در عین حال، طی سالهای اخیر، جامعه بین المللی و دولت افغانستان همواره بر موضوع برابری حقوق زنان و مردان و مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی تاکید کرده وراهکار هایی را برای افزایش نقش زنان در جامعه روی دست گرفته اند.

شماری از زنان در پست های کلیدی دولت افغانستان وارد کار شده اند و برخی از زنان نیز در بخش های مختلف جامعه فعالیت می کنند . اما برخی دیگر این تلاش های دولت و جامعه بین المللی را نمادین و سمبولیک می خوانند و از موجودیت تبعیض در محل کار و بخش های مختلف جامعه نسبت به کار و فعالیت زنان شکایت دارند .

در این برنامه از تجربه شخصی شما می پرسیم: اگر شما زن هستید، آیا خود تان با تبعیض جنسیتی مواجه شده اید و یا شاهد اعمال تبعیض نسبت به دختری ویا زنی بوده اید؟ به نظر شما، تبعیض علیه زنان چه اشکالی داشته و به چه شیوه هایی اعمال شده است؟

و شما، چه مرد یا زن، به عنوان عضو از جامعه برای جلوگیری از این تبعیض نسبت به زنان چه کاری انجام داده اید؟ به نظر شما برای جلوگیری از تبعیض جنسیتی نسبت به زنان چه باید کرد؟

دلیل اعمال تبعیض علیه زنان در جامعه افغانستان جیست؟ آیا برای افزایش نقش زنان در جامعه نیازی برای اجرای “تبعیض مثبت” وجود دارد


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما