EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

اشرف غنی: چند ماه آینده به تعهدات خود در قبال زنان عمل میکنیم

متن کامل سخنرانی جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با مردم هرات

جناب شیخ الحدیث، علماء کرام، وکلای محترم، اعضای محترم کابینه، بزرگان اقوام، تجار ملی، فعالین جامعه مدنی، جناب والی صاحب هرات و اراکین امنیتی و دفاعی هرات!

اول اجازه بدهید که در شهر خواجه، عرض سلام و احترام بکنم!

پیام خواجه انصاری، پیام دوامدار است پیام ثبات است، پیام صلح است، پیام رفاه است، پیام برای جامعه بشریت. وقتی من، جناب رحیمی صاحب از پیش او درخواست کردم که به هرات بیاید. گفتم زود بیا، کارت گرفتی که پایتخت یک امپراتوری چگونه فرهنگ دارد و تشکر از این که فرهنگ امپراتوری را بسیار زود به رحیمی صاحب واضح کردین. امید است از انتخاب که در قسمت شخصیت جناب رحیمی صاحب شده همه شما خوش باشید. دفعه پیش یک شخصیت خواستین که عزت ، کرام هرات را رعایت کند این شخصیت خدمت شما آمد و من نهایت از وی ممنون هستم که استقبال اش کردین. من معذرت می خواهم که مهمان ما میاید بعد از او باز هم جناب رحیمی صاحب تا وقتیکه امکان پرواز است من در خدمت شما خواهم بود. و می دانم که مصدق صاحب نظریات دیگری دارند که باید گوش بکنیم. و همچنین برای فعالین دیگر و تشکر میکنم.

شهر صنعتی هرات آمدیم، دوم، به نمایندگی حکومت وحدت ملی از همه هراتیان تشکری می کنیم از سهم فعال تان در انتخابات، از فرهنگ والای مدنی که هراتیان در دوران انتخابات ظاهر کردند و از نظریات بسیار سازنده تان. از همین خاطر لست را دوباره می بینم که یک به یک نکات را خدمت تان ذکر کنم.

اول از جناب کامران علیزی صاحب ابراز امتنان، در قسمت شیندند مه جناب پوپل صاحب را هدایت دادیم که بزودی برای ازدیاد ولسوالی ها اقدامات نماید. در قسمت ازدیاد تعداد ولسوالی های شیندند اقدام عاجل صورت می گیرد، نقشه ها ترتیب می شود، این از صلاحیت کابینه و من است که انشا الله این کار به زودی خواهد شد.

مسأله بنیادی این است که شما من را یک دَین بسیار بزرگ دادین توسط رای خویش. این دَین به اندازه بزرگ است که من آنرا در یک ماه و یا در یک سال ادأ کرده نمی توانم. از این جهت امید است که ما و شما باید به این جا برسیم، مثل بانک های خوب که قرض را من به قسط ها به شما بدهم. یک ترتیب عملی داشته باشیم علاوه بر آن محرومیت های شیندند توجه می خواهد و من از جناب والی صاحب خواهش کردیم که علمای شیندند را دعوت نمایند و با جناب پول صاحب همه به کابل تشریف بیاورند و شیندند دیگر زخم ناسور افغانستان بوده نمی تواند. شیندند همیشه قهرمان زا بوده، امروز روح طاهر شاد باد و دوباره ما باید شیندند را آباد کنیم.

جناب طالب صاحب! چیزی های دیگری که رئیس شورا گفتن بعدا می آییم، گفتن به زراعت چی می کنی؟

اول، امسال برای اولین بار دولت افغانستان گندم زارع افغانستان را خریداری خواهند کرد. ما یک احمق پولی داشتیم ۷ صد هزار تن تولید می کنیم، یک اعشاریه دو میلیون تن مصرف می کنیم، گندم خود را رها کردیم همیشه به همسایه ها پول نقد و اضافی می دهیم. من از روز که آمدیم حد اقل شش جلسه روی گندم گرفتیم. حال انسجام گندم به صورت اساسی صورت می گیرد، در پهلوی آن سیلو ها را ایجاد می کنیم و بعد از این وزارت دفاع و داخله را هدایت دادیم که تمام خریداری احتیاجات اردو و پولیس و پوهنتون ها از پیداوار داخلی خود مان صورت می بگیرد.

مالداری را ببینید جناب طالب صاحب، باور تان نمی آید دو میلیارد دالر در سال ما گوشت و لبنیات وارد می کنیم. دو ملیارد دالر در سال! هرات، شمال، کجای افغانستان نیست که امکانات ندارد، به صورت بنیادی همرای با وزیر زراعت نشستیم و هدایت من این است که صد روز اول خود زمینه را فراهم می کند، وزارت ها پلان های صد روز را برایتان پیش میکند، و ببینید و انشا الله یک قسمت مشکل تان حل میشود.

دگه گفتین قراردادی ها و این دولت، گذشته را سرما نیانداز طالب صاحب! من به سر چشم قبول دارم، حال من میگویم که چی می کنم، وزیر صاحب فواید عامه را پریروز خواستم و گفتم تمام قرارداد ها از سر میاید، قرارداد ها به ساحه های کوچکتر تبدیل می شود که کار شود . یک سرک ۱۴۰ کیلومتر را قرارداد کردند برای ۳ سال . مورد قبول شما است؟ مورد قبول من خو نیست. دیگر این که یک نفر دارای قدرت سیاسی، قرارداد یک سرک را گرفته نمی تواند. و دوم تمام تدارکات را من شخصاً اداره می کنم، جناب داکتر صاحب عبدالله، وزیر صاحب عدلیه، دانش صاحب، وزیر صاحب اقتصاد و مالیه همرای من نشسته هر روز شنبه شام اگر پنج ساعت هم بگیرد خودم قرارداد ها را می بینم.

انشا الله و تعالی که دیگر از قراردادی شما دگر رشوت کسی خواسته نمی تواند. اما نفوذ سیاسی را توقع دارم و مخصوصاً از سیاست مداران محترم توقع دارم که لطفاً از ملت نمایندگی نمائید از شخص خود نمایندگی نکنید. کارها باید به پیش برود و امسال تمرکز بنیادی ما سر سرک ها خواهد بود. او روز وزیر صاحب مالیه یک رقم را آورد در شش ماه اول وزارت های محترم توانسته اند ۱۷ فیصد بودجه انکشافی خویش را مصرف بکنند اگر من این را بانم، در ختم سال حد اعظم به ۴۰ فیصد خواهند رسید، من را اجازه دهید که پول کل دولت را  تمرکز بدهم که یک چند کار بنیادی را همرای تان انجام دهم  که در ختم سال بگویم که حد اقل یک کار می شود. درست است؟

جناب خطیبی صاحب، اول خبر دارید ۱۵ فیصد ترجیح داخلی را به تمام ادارات دولتی امر کردیم، یک قرارداد بعد از این نخواهند آمد که یکی از وزارت های محترم بگوید که فلانی جنس خارجی مورد توقع ما است. نیست. پیداوار افغانی است، تقویه تان می کنیم. ۱۵ فیصد برای تان ترجیح قایل شدیم.

دوم به تمام دوایر دولتی هدایت دادیم که جنس افغانی را خریداری کنند، چند موضوع را گفتیم، تعداد زیاد بود مگر موضوع تعرفه موسمی را من با شما مطلق موافق هستم. به وزارت مالیه هدایت می دهم، قاضی زاده صاحب این جا با شما بشیند و مشکلات دیگر را بشنوید و یک راپور منظم تهیه کنید اما تعرفه فصلی مطلق مورد قبول ما است.

پیداوار باغداران ما باید محافظت شود و درین بخش امکانات سرد خانه میدان هوایی قندهار در اختیار تان است، من کوشش اعظمی میکنم که سرد خانه میدان هوایی قندهار که سرد خانه ی بسیار بزرگ دارد بتواند برای میوه جات هرات و قندهار مورد استفاده قرار بگیرد.

جناب سلطان زوی صاحب مسؤلیت گرفته که کل میدان های هوایی را که از قوای بین المللی به ما میرسد از خاطر نوع استعمال سکتور خصوصی مورد استفاده قرار میدهد.

در قسمت پارک های صنعتی درین جا ذکر نکردیم، مگر برایم یک مکتوب تان رسیده بود، جناب والی صاحب فاز چهارم باید به عدالت کامل به صنعت کاران تطبیق شود. هر زورمندی که است به من بگویید، من قوماندان امنیه را هدایت میدهم که دست اش را بگیرد از هرات بیرون اش کند.

مسأله بنیادی تان برق و مواصلات است، هرات یکی از هفت قطبی اساسی انکشاف افغانستان است، انشاالله وتعالی در ظرف یک سال هرات اولین ولایتی خواهد باشد که برق دوامدار خواهد داشت. این موجب میشود که انکشافات دیگر صورت بگیرد، نوع حرکت لین های برق را من تغییر دادم به این معنی که پیش این که بود از ترکمنستان بیاید به مزارشریف از مزارشریف بیاید به کابل از کابل پس حلقه کند به قندهار، در صحبت های که من به رییس جمهور ترکمنستان گفتیم که ما خط را باید مستقیم از راه هرات به نیمروز، فراه، هلمند و قندهار برسانیم، پهلوی اش خط آهن است، پهلوی اش لوله های گاز است، پهلوی اش فایبر اپتک است و پهلوی اش شاهراه است، این هدف ما است و پهلوی اش آبیاری است.

قسمت دوم بند کمال خان را اجازه دادم، تمویل شان را اجازه دادیم، چند روز بعد انشاالله وزیر صاحب معادن و وزیر صاحب مالیه میروند که این پروژه ی مهم را سرش کار کنند، سرمایه گزاری سر آب ما برای ما و شما حیاتی است، مگر نقطه بنیادی فعلاً برادران و خوهران این است که هرات باید نقطه تقاطع دو خط آهن شود. تورغندی هم باید به هرات وصل شود، فاز چهارم خط آهن اسلام قلعه باید تکمیل شود، از بندر عباس تا اسلام قلعه تجار ما برای یک کانتینر میدهند ۱۵۰۰ دالر میدهد، از آنجا تا شهر هرات میدهند ۱۰۰۰ دالر، این مورد قبول ما نیست، تا کانتینر نبیاید این مسأله حل نمیشود بنابر این توجه عاجل ما سر ایجاد از ایست، بای پسه گفتیم، نقاط دیگر را من از جناب داکتر صاحب سبا ابراز امتنان میکنم که دیدگاه ۱۵ ساله هرات را ایجاد کرده اند، من یک نقش کوچک در تسهیل اش داشتم، همرای تان درین دیدگاه ایستاده هستیم امید است که به مراحل شود.

رییس صاحب حج و اوقاف، اول از پشتیبانی علمای کرام مخصوصاً جناب شیخ الحدیث و قرآن برای قوای امنیتی و دفاعی ما، من از صمیم قلب ابراز امتنان میکنم، جناب لوی درستیز صاحب تشریف دارد، قوماندان صاحبان تشریف دارند، قوای امینتی ما ضرورت به تقویه علمای کرام و بزرگان مردمی و جامعه مدنی دارد.

این جنگ سر ما تحمیل شده، ما خواستار جنگ نبودیم، اما جنگ از خاطر این است که ما در موقعیت ضعیف به مذاکرات صلح برویم، هیچ افغان از موقف ضعیف صلح نخواهد کرد از موقف قوی در چارچوب دفاع قانون اساسی باید دفاع کنیم و نقش علمای کرام درین هم است. برای بار اول جناب رییس صاحب حج و اوقاف شما شاهد هستید که ۴۲۰۰ بست را من برای علما دادم، کلمه اجیر در فرهنگ علمای ما انشا الله و تعالی گم میشود. از ۶۰ زیاد تر مسجد شریف درین ۱۰۰ روز تکمیل خواهد شد. مرکز خدمات اسلامی در حال ایجاد است، مرکز فتاوی و غیره و همچنین پروگرام بسیار وسیع برای همکاری به خطباء زیر دست است، امید است پیام من را درک کرده باشید که اولین وزیر کابینه که پلان خود را مطرح کرد و من شخصاً معرفی اش کردم وزیر حج و اوقاف بود.

ما وحدت مسجد و ارگ میخواهیم، همکاری مدرسه و پوهنتون را میخواهیم، علمای کرام میراث انبیاء ما هستند به صورت اساسی تقویه شما وظیفه ماست، زمینه بدهید که کار کنیم، نقطه ای را که امید است متوجه شده باشید، اولین مسجد شریف که همرایش دوکانها و موسساتی که پول بدست آورده میتواند در حال آباد شدن است. اوقاف، مورد توجه اصلی ما قرار میگیرد که هم زمین غصبی اوقاف پس بدست تان بیاید و هم از این راه ما بتوانیم علمای کرام را برایش یک اساس متین بگذاریم.

نقطه بنیادی جناب رییس صاحب حج و اوقاف، تمام علمای کرام این است، این مملکت مطلقاً اسلامی است، فلسفه سیاسی خارج دین مبین اسلام در خاک ما وجود ندارد، مسلمان بودیم، مسلمان هستیم و تا ابد مسلمان خواهیم بود. و تمامی چیزی که میخواهیم از نگاه دین و دنیا در دین مبین اسلام گنجانیده شده. بنابر این توقع های جامعه مدنی است، هم است، همه گنجانیده شده است. شفافیت میخواهید، طرف حضرت عمر (رض) و طاعت حضرت علی (کرم) مراجعه کنید. بانک جهانی حق این را ندارد که من را درس شفافیت بدهد، من را درس شفافیت حضرت عمر (رض) و حضرت علی ( کرم) داده.

ما باید به زبان خود گپ بزنیم و چارچوب ما، چارچوب دین مبین اسلام باشد. این در تار و پود وجود افغان است. چرا این را درک میکنیم؟ وقتی درک میکنیم که افغانستان زیر خطر بیاید، هر بار که دولت افغانستان سقوط کرده، ملت افغانستان، گرد دین مبین اسلام جمع شده، زیر بیرق اسلام جنگیده و مردم هرات از همه کرده زیادتر قربانی داده. از همه مجاهدین هرات، از همه قربانی شهیدان هرات نه تنها درین ۳۵ سال آخر، در طول قرن ها من ابراز امتنان میکنیم.

هرات آن خطه ایست که عسکر بیرونی آمده، هراتی کفن پوشیده، بیرون برآمده جنگ کرده، صدها شهید پیکرش در اینجا است، هرات را مردم افغانستان جزء افغانستان نگاه کردند، من به اراده ام میگویم. بنابراین نقش علمای کرام مورد توجه ماست امر کنید. همراه رسانه ها حوصله بکار است وقتیکه علما به پای ایستاد شود، وقتیکه مدارس به پای ایستاد شود، ما طرف خود متوجه شویم که خود ما دین مبین اسلام را درک کنیم، این فیشن های بیرونی که آمده و رفته، خاک ما دوام میکند. درست است!  هغه د تا کار دي ما په کی مه داخلوه.

از جامعه مدنی ابراز امتنان میکنم و نکته بنیادی این است که جامعه مدنی جزء خاک و پود اسلام است. دنیای جامعه مدنی خارج از این وجود ندارد. کدام مملکت را سراغ دارید که هر روز جمعه یک ریفرندم سرتاسری در مساجدش صورت میگیرد؟ نبض مردم در مسجد است، بنابراین جامعه مدنی ما نقش اساسی دارد، از نگاه این که من مطلق به این فلسفه باور دارم که قدرت فاسد کننده است و قدرت مطلق، فساد مطلق را میاورد، از این خاطر به حیث یک خادم تان من خود را مسؤل حس میکنم.

جامعه مدنی دست بدهد تا فساد را دور کنیم، امید است در قسمت ارادۀ سیاسی ما و در قسمت محو فساد شک نداشته باشید. افرادی که خود را پاک قانون میگفتند از کابل بانک، امروز در حال تادیه قروض خود استند. تمام شان هنوز هم ممنوع الخروج استند و دارایی شان هم زیر نظر است، تدارکات!

صدها میلیون دالر تان پس ذخیره میشود، انشأالله به کار تان میاید. اما جامعه مدنی باید شریک باشد، همکار باشد مثل که سکتور خصوصی ما هم همکار باشد، ما را مسؤل نگه کند. هزار دفعه راه های اساسی را پیشنهاد کنید و پیش بروید. از رئیسه صاحب امور زنان ابراز امتنان میکنم. قسط اول تان به قسمتی کابینه داده شد، خواهران، اقساط دیگر تان هم در حال آمدن است! امید است به زودی شاهدی، من نمیخواهم اعداد و ارقام را برای تان بگویم که یک دفه ۴ گفتم اینطور محکمم گرفتین که تمام احزاب سیاسی از پیشم خفه شدند، مگر عملی کردیم.

ماه های آینده را شاهد باشید که در عمل تعهداتی را که در مقابل منشور زنان و منشور خود کردیم به چی شکل عملی میکنم تا قدم به قدم به صورت اساسی سهم گیری زیاد شود. خواهر های ما حق اساسی دارند در قسمت دوایر مطلقاً حق دارند. نه تنها در دوایر ولایات، در دوایر مرکز، تعداد فعلی معین صاحبان که زن هستند نهایت کم است، تعدادش باید به صورت اساسی زیاد شود و هیچ وزارتی نیست که در آن نقش زن ها وجود نداشته باشد. عملاً یک چند وقت، وقت بدهید تا بتوانیم اقدامات بنیادی کنیم.

عمده ترین چیز معلومدار تحصیل است، از یک طرف و ازدیاد شغل است که رئیس صاحب شورای ولایتی علی زی صاحب در اینجا ذکر کردند. نکته شما به جا است. هم کشوش ما این است که کوتاه مدت اقدام کنیم، هم وسط مدت و دراز مدت. اما مسأله بنیادی امسال برادران حفاظت حاکمیت ملی افغانستان است. آخرترین کاری که من میخواستم انجام بدهم این است که سرقومندان قوای اعلی باشم، اما این وظیفه دینی و اسلامی من است که قوای مسلح افغانستان را روزانه از پیش شان مواظبت کنم. من میخواهم که در حضور همۀ شما از قوای امنیتی و دفاعی افغانستان از خاطر سربازی های شان ابراز امتنان کنم.

جناب لوی دریستیز صاحب تشریف دارند، جاهد صاحب تشریف دارند، از همۀ اینها من میخواهم از صمیم قلب ابراز امتنان کنم، قوای امنیتی و دفاعی افغانستان وطن پرست است. و به وطن پرستی کامل ایفای وظیفه میکنند، من میخواهم شما را اطمینان بدهم که از ابتکارات اینها دفاع میکنم و امید است اینها برای تان اطمینان بدهند که به صورت روزانه، مه در خدمت شان استم. ضرورت این است که تمام ملت بزرگ افغانستان امروز مخصوصاً علمای کرام، صوفیای عظام ما، بزرگان اقوام ما، جامعه مدنی ما، سکتور خصوصی ما به یک صدا پشت قوای امنیتی و دفاعی خود ایستاد شویم. صلح پایه دار هدف اصلی و اساسی ماست. اما صلح پایه دار صلحی است که باید با عزت باشد و ارزشهای را که این تالار از پیشش نماینده گی میکند، عملی کند. من امید دارم که با اتکا به خداوند (ج) و با اراده ملت بزرگ افغانستان، ما خواهد توانستیم این آرزو ها را عملی کنیم و هرات باستان باز یک نقطه اتصال، یک چهار راه آسیا و یک نقطه تفکر و ایجاد تمدن خواهد بود که برای قرن های آینده باید موجب افتخار باشد. تشکر!

تل دي وی افغانستان! پاینده باد افغانستان


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما