EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

خشونت عليه زنان در سمنگان دو برابر شده است

در سال روان، حدود دوصد قضيۀ خشونت عليه زنان در رياست امور زنان سمنگان ثبت شده و اوسط ماهوار آن، نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

اين درحالى است که به گفتۀ مسوولان، برخى زنان با آنکه با خشونت روبرو می‌شوند، بنا بر نداشتن آگاهى از حقوق شان به مراجع رسمى شکايت نمى­­کنند.

موارد ثبت شدۀ خشونت

خديجه حسنی رييس امور زنان سمنگان، به آژانس خبرى پژواک گفت که در ده ماه سال ١٣٩٤، در مجموع ١٩٩ قضيه خشونت عليه زنان در اين ولايت ثبت شده است.

به اساس معلومات منبع، در ده ماه گذشته ٧٧ قضيه لت و کوب، ٣٣ قضيه انواع خشونت هاى خانوادگى، ١٤ مورد عدم پرداخت نفقه، ده قضيه ندادن حق ميراث، سه قضيه قتل و يک مورد تجاوزجنسى از جمله موارد ثبت شدۀ خشونت عليه زنان در رياست امور زنان اين ولايت می‌باشد.

همچنان به گفتۀ وى، قضاياى ثبت شده، نشان می‌دهد که انواع خشونت عليه زنان، سبب ١٦ مورد فسخ نامزدى، ١٣ مورد فرار زنان و دختران از منزل، ١٢ مورد مطالبه طلاق و ١٩ مورد تسليمى زنان و دختران به «دفتر زنان براى زنان» شده است.

دفتر زنان براى زنان افغانستان، به هدف حمايت از زنان در مسايل حقوقى وغيره ايجاد شده و زنانى که عليه آنها خشونت شده و زندگى شان در تهديد قرار دارند، نيز در اين دفتر نگهدارى می‌شوند.

ریيس امور زنان، بدون ارايه جزييات گفت که هفتاد مورد ١٩٩ قضيه يادشده، از طريق ارايه مشوره هاى سالم و گفتگو در همکارى با رياست ارشاد، حج و اوقاف، څارنوالى و شوراى ولايتى حل شده و متباقى به ارگان هاى عدلى و قضايى راجع شده است.

 

همچنان دوم څارن محمد منیر رحیمی مسوول مطبوعات قوماندانی امنیه سمنگان گفت که در سه ربع سال گذشته، ده مورد خشونت علیه زنان در این قوماندانی به ثبت رسیده و پوليس در ارتباط با آن، ١٢ تن را بازداشت نموده اند.

به گفته وی، این قضایا شامل هشت مورد لت و کوب، یک مورد اقدام به زنا و یک مورد سرقت می­باشد.

موصوف افزود که پوليس، دوسیه هاى این قضایا را غرض رسیدگی بیشتر به څارنوالی استیناف ولايت فرستاده است.

اما يک منبع څارنوالى استيناف سمنگان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که در سال روان ٢١ قضيه خشونت عليه زنان در څارنوالى اين ولايت ثبت شده و به اتهام آن، ٢٢ تن بازداشت شده اند.

 

به اساس معلومات او، ١٢ مورد لت و کوب، دو تجاوزجنسى، دو مورد عزم به زنا، يک قضيه قتل، يک مورد اقدام به قتل، يک مورد اقدام به تجاوزجنسى، يک قضيه خودکشى و يک مورد اذيت شامل ٢١ قضيه يادشده می‌باشد.

 

وى گفت که اين دوسيه ها به محکمه فرستاده شده؛ اما محکمۀ استيناف، از ارايه معلومات در اين مورد خوددارى کرد.

 

مسوولان می‌گویند که برخى موارد خشونت عليه زنان، در تمام ارگان هاى ذيربط ثبت می‌شود؛ اما برخى آنها تنها در يک ارگان ثبت است.

 

حدود دو صد مورد خشونت عليه زنان در ده ماه سال روان، در حالى در سمنگان ثبت شده است که به گفتۀ رييس امور زنان سمنگان، در تمام ١٢ ماه سال گذشته، ١٢٢ مورد خشونت عليه زنان در اين رياست ثبت شده بود.

 

رييس امور زنان گفت که دو مورد قتل، ٣٠ مورد لت و کوب، پنج مورد ندادن حق ميراث و غيره شامل موارد ثبت شدۀ سال گذشته می‌باشد.

 

موارد ثبت ناشدۀ خشونت

خديجه حسنی رييس امور زنان، گفت که آمار خشونت عليه زنان، به اساس عرايض زنان آگاه از حقوق شان ثبت می‌گردد.

به گفته او، ممکن تنها در سال روان صدها مورد خشونت عليه زنان در اين ولايت وجود داشته باشد که از آن شکايت نشده و ثبت نگرديده است.

در همین حال، حلیمه خالقی ریيس دفتر زنان براى زنان افغانستان در سمنگان، به این باور است که میزان خشونت علیه زنان در اين ولايت، بالا نرفته و افزايش آمار ثبت شدۀ خشونت، بيانگر آن است که سطح دانش و آگاهی زنان ازحقوق شان بیشتر شده است.

او افزود: «هزاران خانم در جامعۀ سمنگان وجود دارند که از حقوق شان خبر نداشته و وقتی مورد خشونت قرار می­گیرند، به نهادهای مربوطه مراجعه نمی­کنند.»

خالقی گفت که دفتر زنان براى زنان، به هدف حمايت از زنان و دسترسى آنها به ارگان هاى عدلى و قضايى و تامين عدالت، حدود دو سال پيش ايجاد شده است.

وى افزود که این دفتر، برای زنان متضرر از خشونت، از طریق مشاورین حقوقی، مشوره های سالم ارايه می‌کند و براى آنها وکلاى مدافع توظيف می‌کند تا عدالت تامين شود.

او گفت که از طريق اين دفتر، تا حال در سمنگان به ١٥٠ قضيه خشونت عليه زنان رسيدگى شده و در حال حاضر، هفت زن متضرر در اين دفتر زندگى دارند و  قضایای شان تحت پیگیری می‌باشد.

گفته می‌شود دختر ١٨ ساله اى که از سوى پدراندرش، بارها مورد تجاوز جنسى قرار گرفته و يک پسر نامشروع نيز دارد، در اين مرکز حمايت از زنان به سر می‌برد.

پژواک اجازۀ گفتگو با زنان متضرر از خشونت در اين مرکز را دريافت نکرد؛ اما يک منبع څارنوالى سمنگان گفت که پدراندر دختر يادشده، تحت بازداشت قرار دارد و محکمۀ ابتدائيه او را به ١٦ سال حبس و چهارصد هزار افغانى جريمه محکوم کرده است.

اما منبع افزود که څارنوالى، بر اين تصميم محکمه ابتدائيه قناعت نکرده و اکنون اين دوسيه در محکمۀ استيناف تحت بررسى قرار دارد.

اين دختر، در ماه سنبله سال روان؛ شکايت از تجاوز پدراندرش بر خود را در قوماندانى امنيه سمنگان ثبت کرده و به پژواک گفته بود که پدراندرش، شخص زورمند است.

او و مادرش، از مراجع ذيربط خواسته بودند که اين شخص را مجازات کنند.

آنها گفته بودند که اگر شخص يادشده اعدام نشود، هر دوى آنها خودکشى خواهند کرد.

عوامل خشونت عليه زنان

رييس امور زنان سمنگان، جنگ، فقر، بی‌سوادی، فرهنگ مردسالاری، زیادشدن تکلیف های روانی دربین زنان و مردان و عنعنات ناپسند را از جمله عوامل عمدۀ خشونت علیه زنان در اين ولايت عنوان کرد.

 

او مردم را به احترام به حقوق زنان دعوت نموده افزود: “دين مبين اسلام، ارج گذاری به حقوق زنان را اصل قرار داده و برای افرادی كه به زنان يعنی مادران جامعه احترام می گذارند، پاداشی عظيم در نظر گرفته است.”

 

ضیاء گل نصری یک تن از فعالین زن درسمنگان، گسترش دامنه جنگ در کشور، عدم تطبیق قانون و فقر را از عوامل خشونت عليه زنان دانسته گفت:«وقتی­ که یک مرد سلاح را به دست گرفت، از خود غرور پیدا نموده، به خاطری­ که خانواده و محیط خود را تحت تاثیر قرار بدهد، خشونت می­کند.»

همچنان به گفته وی، فقر و مشکلات اقتصادى نيز عامل خشونت ها شده می‌تواند.

وى تطبيق يک سان قانون، مجازات عاملان خشونت عليه زنان، راه اندازى برنامه هاى آگاهى دهى در مورد حقوق زنان از ديدگاه دين مقدس اسلام و شامل ساختن اين موضوع در نصاب تعليمى را، از راه هاى جلوگيرى از خشونت عليه زنان دانست.

موارد خشونت عليه زنان، در ساير ولايات کشور نيز وجود دارد.

به اساس معلومات وزارت امور زنان، در سال ٢٠١٥ ميلادى در سطح کشور، بيش از ٣٦٠٠ قضيه خشونت عليه زنان در آن وزارت ثبت شده که بيشتر آن در ولايات شمال و جنوب کشور بوده است.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما