EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

دومین برنامه گفتمان اجتماعی در سطح ولسوالی-شکردره

     برنامه به تاریخ 4 ماه (جولای) از پنج قریه ولسوالی پغمان (حاجی بخشی،حاجی پیک،دولت زی، موشکوانی، جهانشاه)که شامل 30 تن شرکت کرده بودند  برگزار شد. برنامه با قرائت از کلام الله شریف آغاز شد. اشتراک کنندگان و مهمانان برنامه با همدیگر معرفت حاصل کردند. مسول بخش دادخواهی برنامه سخنانی را غرض روشن شدن مفهوم گفتمان اجتماعی ایراد نمود.همچنان معنا و مفهوم دادخواهی برای اشتراک کنندگان تشریح و روشن ساخته شد. . ابتدا مشکلات عمده و اساسی از پنج قریه که سد راه مردم بود باز خوانی شد و از میان مشکلات موجود، 5 مشکل به اتفاق رای جمع انتخاب شد. بعد از آن از میان اشتراک کنندگان 6 نفر سه زن و سه مرد به عنوان عضوء گروه دادخواهی در سطح ولسوالی به رای اکثریت انتخاب شد. اشتراک کنندگان باهم بحث و تبادله نظر کردند و راه حل های را برای مشکلات انتخاب شده پیشنهاد کردند.

در این برنامه یک روحیه خوب مردمی ایجاد شد و همه اشتراک کننده ها به این باور رسیدند که میتوانند مشکلات خودشان را با همکاری مردم و دولت حل نمایند .

     5 مشکل اساسی و مشترک گرفته شد :

  • خراب بودن سرک ولسوالی
  • نبود سرد خانه ها جهت نگهداری محصولات
  • نبود کارخانه ها جهت پروسس لبنیات در ولسوالی شکردره
  • نبود کادر مجرب در کلینیک صحی مرکز ولسوالی و کمبود ادویه در این مرکز
  • نبود برق

و در آخر راه حل های پیشنهادی از طرف مردم برای مشکلات انتخاب شده:

مشکل اول : خراب بودن سرک ولسوالی

راه حل :سرک ولسوالی سروی و لابراتوار شده و بودیجه ی آن هم توسط مسولین برآورد و مبلغ بودیجه را قومندان امنیه ولسوالی بدست آورده است. اشتراک کنندگان برای حل این مساله با قومندان امنیه و ولسوال دیدار کردند و همچنان تاکید کردند که این مساله باید از طریق وزارت فواید عامه پیگیری شود و با مسولین ذیربط هماهنگی مجدد صورت بگیرد.

مشکل دوم: نبود سرد خانه ها جهت نگهداری محصولات

راه حل: اشتراک کنندگان یاد آور شدند که سرد خانه ها ساخته شده در منطقه کاریز میر، اما کار جریان ندارد و سرد خانه فعال نشده و مسولین توجه جدی در این قسمت ندارد. اشتراک کنندگان برای حل این مساله با مسولین ذیربط در ولسوالی صحبت کردند  و پیشنهاد شان این بود که وزارت صحت عامه باید در این زمینه اقداماتی را روی دست گیرند.

مشکل سوم: نبود کارخانه ها جهت پروسس لبنیات در ولسوالی شکردره

اشتراک کنندگان خواستار ایجاد کارخانه ی برای پروسس و فروش لبنیات در ولسوالی شکردره شدند. اعضای گروه دادخواهی با مسولین مدیریت زراعت در ولسوالی غرض حل این مساله صحبت های داشتند و تاکید شان این بود که وزارت زراعت در این زمینه پلان های را روی دست گیرند و همچنان یاد آور شدند که این مساله را باید از طریق رسانه ها بازتاب بدهیم تا روزی شود که از فرآورده های وطن خودمان استفاده کنیم.

مشکل چهارم : نبود کادر مجرب در کلینیک صحی مرکز ولسوالی و کمبود ادویه در این مرکز

راه حل : برای حل این مشکل اشتراک کنندگان با مدیریت صحت ولسوالی و خود ولسوال دیدار کردند و مشکلات موجود در کلینیک صحی را مورد مداقه و بررسی قرار دادند.

مشکل پنجم: نبود برق

راه حل: برای حل این مشکل اعضای گروه دادخواهی با مسولین ذیربط در ولسوالی صحبت کردند و تاکید شان این بود که مساله برق باید به طور جدی با هماهنگی ولسوالی و وزارت آب  برق مورد پیگیری قرار گیرد تا هر چه زودتر بتوانیم به یک نتیجه مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

   

  


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما