EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

رییس جمهوری دستور به تعقیب عاملان سنگسار خانم جوان در غور را داد

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور به نهادهای امنیتی و قضایی کشور دستور داده است که عاملان سنگسار خانم جوان در غور شناسایی و مورد تعقیب عدلی قرار گیرند.

در خبرنامه ای که ارگ ریاست جمهور منتشر کرده، از قول آقای غنی گفته شده است که برگزاری محکمه صحرایی خلاف قانون اساسی و ارزش های دین اسلام است و تمامی عوامل و افراد که در سنگسار کردن این خانم حضور و نقش داشتند، شناسایی و به پنجه قانون سپرده شوند.
گفته شده است که رخشانه دختر ۱۹ ساله به اتهام زنا و فرار از منزل با نامزدش، از سوی گروه طالبان محکمه صحرایی و مطابق حکم این محکمه سنگسار شده است.
نامزد او شلاق خورده است.
این حادثه پس از نشر ویدیویی از سنگار شدن رخشانه خبر ساز شد و شماری زیاد از مردم علیه این سنگسار به شدت اعتراض کردند.
پیشتر، وزارت امور داخله به پولیس ولایت غور دستور شناسایی و بازداشت عاملان این سنگسار را داده است.

این وزارت گفته که این عمل غیر انسانی و در مغایرت با تمام ارزش های انسانی، موازین حقوق بشری و کرامت انسانی است.
محمد اشرف غنی، حدود یک هفته پس از سنگسار شدن رخشانه و نشر خبر این حادثه در رسانه ها واکنش نشان داده و گفته که عاملان آن مرتکب جنایت شده اند.
در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری از قول غنی گفته شده است که مطابق قانون اساسی افغانستان و دستورات اسلامی هیچ فردی صلاحیت برگزاری محاکم صحرایی و مجرم خواندن کسی را ندارد.
رییس جمهوری مشخصا به ارگان های امنیتی و عدلی کشور به شکل جدی دستور داده است تمامی افراد که در ماجرای سنگسار رخشانه دخیل بودند، شناسایی و به پنجه قانون سپرده شوند.
غنی از مردم افغانستان نیز خواسته است که برای جلوگیری از این گونه حوادث نباید بی تفاوت باشند.
این نخستین بار نیست که زنان و مردان جوان به اتهام فرار از منزل و روابط آنچه نامشروع خوانده شده، در مناطق مختلف افغانستان محکمه صحرایی و قربانی دستورات ملاهای محل و افراد با نفوذ محلی می شوند.
چند روز پیشتر نیز در ولایت غور یک دختر و پسر جوان از سوی قاضی محکمه ابتدایی این ولایت در ملا عام شلاق زده شدند.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما