EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

سومین جشنواره بین المللی فلم زنان هرات گشایش یافت

سومین جشنواره بین المللی فلم زنان هرات، با معرفی ۳۰۰ فلم از کشورهای مختلف جهان آغاز گردید.

عزیز دلدار از مسوولان برگزاری این جشنواره، به آژانس خبری پژواک گفت که این جشنواره از سوی خانه فلم رویا و بنیاد آرمان در قلعه اختیارالدین(ارگ) هرات راه اندازی شده است.

وی افزود که جشنواره بین المللی فلم زنان هرات به منظور برجسته ساختن نقش زنان در عرصه‌های مختلف، ارتباط زنان افغان با زنان جهان و رشد استعدادهای سینمایی سینماگران افغان برگزار گردیده است.

به گفته دلدار، در سال جاری ۳۰۰ فلم از کشورهای افغانستان، ایران، روسیه، هندوستان، عراق، امریکا، لبنان، میانمار، هالند، استرالیا، سوئیس، هانکانگ، ناروی، جاپان، سنگاپور، ایتالیا، اسپانیا به این جشنواره معرفی شده‌اند که از این تعداد ۶۴ فلم وارد رقابت می‌شوند.

این مسوول برگزاری جنشواره افزود که فلم‌های وارد شده به رقابت برای کسب عنوان فلم بر‌تر، توسط پنج سینماگر وفعال حقوق زن از کشورهای ایتالیا، هندوستان، ایران، امریکا و افغانستان ارزیابی و انتخاب خواهند شد.

جوانشیر حیدری رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان که به این منظور به هرات آمده بود، از این جشنواره به عنوان اقدامی مؤثر در عرصه فعالیت‌های هنری نام برد.

وی گفت: “هرحرکتی که مانند این جشنواره‌های فلم در داخل یا خارج از کشور برگزار می‌گردد، دولتمردان ما را بیدار می‌سازد و هنر سینما رشد می کند.”

محمدآصف رحیمی والی هرات گفت که برگزارى چنین جشنواره‌هایی، در رشد و شگوفایی هنر و فرهنگ مؤثر است.

وی افزود: “با افتخاراعلام می‌کنم که ما حوزه فعالیت‌های فرهنگی وهنری راحمایت می‌کنیم و زمینه رشد آن رامساعد می‌کنیم.”

رهنورد زریاب از نویسندگان کشور که دراین همایش حضور داشت، وضعیت سمینا در افغانستان را نگران کننده خواند؛ اما گفت که این جنشواره‌ها می‌تواند وضعیت سینمای کشور را بهبود ببخشد.

فرهاد دریا، از آوازخوانان با سابقه نیز که در مراسم آغاز این جشنواره حضور یافته بود گفت که افغانستان درشرایطی نفس می‌کشد که دست‌های زیادی گلویش را می‌فشارد.

اما به گفته دریا، هنرسینما گلویی است که فریاد‌های خفته را بیرون می‌کند و این گونه جنشواره‌ها می‌تواند امید، انگیزه و راه را برای رشد هنرسینما باز کند.

این جشنواره درحالی در هرات برگزار می‌گردد که هنوز در این ولایت سینمایی وجود ندارد.

قرار است جشنواره فلم زنان هرات، به مدت سه روز ادامه یابد.

سال گذشته ۵۰۰ فیلم به این جشنواره معرفی شده بود که از این تعداد ۶۱ فلم از ۱۵ کشور جهان وارد مرحله رقابتی آن شد و در ‌‌نهایت فلم “رویای دریا” ساخته جلیل حسینی  فلم‌ساز افغان، جایزه اول در بخش فلم‌های داستانی و فلم “تقدیر شکسته یک شاعر” از رحمت حیدری، و «آن سوی برقع» از صحرا موسوی به صورت مشترک جایزه اول را در بخش فلم‌های مستند به دست آورند.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما