EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

شانزدهمین برنامه مشارکت مدنی و گفتمان اجتماعی-شکردره-سیاب قلی

         در برنامه ایی که در قریه سیاب قلی  برگزار شد 21 اشتراک کننده شرکت داشتند که همه آنها را خانم ها تشکیل میداد که این برنامه در مسجد حاجی خیل برگزار شد برنامه طبق اجندا شروع شد و در قسمت اول در مورد تاریخ افغانستان ، مردم سالاری و قوه مقننه معلومات ارائه شد و بعد از آن اشتراک کنندگان سوال هایی داشتن در مورد مردم سالاری و قوه مقننه داشتند وگفتند که مفهوم اصلی مردم سالاری هنوز در جامعه بوجود نیامده و مردم مطابق به آن رفتار نمیکند.و هنوز هم مردم در مورد قانون بصورت واضح چیزی را نمیفهمد.

بعد از وقفه برنامه دوباره طبق اجندا در مورد قوه قضاییه و قوه اجرائیه معلومات ارائه شد و در آخر اشتراک کنندگان در مورد قوه قضاییه و اجرائیه بحث هایی داشتند .

بعد از وقفه نان چاشت برنامه شروع شد که در مورد انتخابات ، حقوق بشر و جامعه مدنی معلومات ارائه شد  در اخر برنامه ارزیابی شد . و گفتند امیدواریم که مردم کوشش کنند که ذهن های منفی خود را تغییر دهند و بتوانند باعث پیشرفتی جامعه گردند.

روز دوم گفتمان اجتماعی برگزار شد.

ابتدا مشکلات  عمده مطرح شد

1-نبود برق

2-نبود نانوایی

3-نبود کلینیک صحی

4-نبود مکتب

5-خراب بودن سرک ها

6-بیکاری و فقر

7-نبود کورس سواد آموزی

8-در کل دور بودن از تعلیم

9-نبود صالون فاتحه گیری برای خانم ها

10-نبود کورس خیاطی

11-نبود کودکستان

ازاین تعداد مشکلات 5 مشکل اساسی انتخاب شد

1-نبود کورس سواد آموزی

2-نبود برق

3-نبود کلینیک

4-نبود مکتب

5-نبود صالون فاتحه گیری برای خانم ها

در آخر از این پنج مشکل اساسی نبود کورس سواد آموزی  به رای اکثریت مشکل اساسی انتخاب شد و اشتراک کنندگان نظر به سوالات جوابات ارائه نمودند

  • چگونه این چالش بوجود آمده ؟

اولا که این مشکل وجود داشت.کم توجهی دولت باعث گردیده تمام خانم ها نه تنها در این قریه بلکه در تمام کشور از تعلیم باز بماند.بنا همین دلیل است که خانم ها پیشرفت نمیکنند.

  • چرا مبارزه با این چالش دارای اهمیت است ؟

بخاطریکه خانم ها بتواند از حق خود دفاع کنند باید این مشکل حل گردد و سطح آگاهی قریه بالا برود.

  • کدام نهادها یا گروه در ایجاد این چالش نقش دارند ؟

خود مردم،ولسوالی

  • نقش خود اشتراک کنندکان در کاهش این چالش چه خواهد بود ؟

اگر کورس ایجاد گردد با علاقه مندی اشتراک خواهیم کرد و کوشش میکنیم تا سطح آگاهی خود را در هر عرصه بالا ببریم و از این مشکلات دور شویم.

  • تقاضای شما از ما بعنوان یک نهاد مدنی برای رفع این مشکل چیست ؟

شما بعنوان یک نهاد مدنی می توانید پیام و عرض ما را به نهاد ها و ارگان های مسئول برسانید و در ایجاد کورس در خود قریه توسط خود قریه حل کنید.

بعد از پرسیدن این سوالات همکاران ما برشنا جان که در مرکز در مکتب خصوصی دنیا تدریس میکرد را به حیث استاد تعیین کرد و خانم برشنا حاضر شد تا با اخذ فیس کمتری این مشکل قریه خود را حل کند و خانم ها هم حاضر به اشتراک در این پروسه شدند.همکاران ما از خانم برشنا تعهد نامه گرفتند و خانم برشنا گفتند که از تعداد اشتراک کننده ها وجریان صنف برای نهاد ما گزارش خواهد داد.

ce-1     ce-2

ce-3     ce-5

cd-1     cd-2

cd-4     cd-5


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما