EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

فیفا از “حضور کمرنگ” زنان در پست های انتصابی و دیپلماتیک ابراز نگرانی کرد

فیفا، ضمن ابراز نگرانی از حضور کمرنگ زنان در پست های انتصابی و دیپلماتیک، از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته است تا برنامۀ مشخصی را برای معرفی و انتصاب زنان در پست های کلیدی دولتی روی دست بگیرند.

نعیم اصغری رئیس برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این نهاد، ارزیابی تازه یی را در زمینه مشارکت سیاسی زنان در افغانستان انجام داده است.

به گفته وی، در این ارزیابی که امسال در ولایات بامیان، بلخ، بدخشان، هرات، کندهار، پکتیا، ننگرهار و کابل صورت گرفته است؛ ۲۳۳ نفر از زنان عضو جامعه مدنی، کمیسیون انتخابات، احزاب سیاسی، شوراهای ولایتی، زنان کارمند در وزارت امور داخله، کمیسیون حقوق بشر و ریاست های امور زنان و معارف ولایات شرکت کرده بودند.

اصغری افزود که تلقب در انتخابات، نبود آگاهی خانواده ها از پروسه های سیاسی، کمبود پولیس زن در تامین امنیت مراکز رای دهی و نبود کارمند زن در این مراکز، دور بودن مراکز رای دهی، وابستگی اقتصادی زنان و تهدیدهای امنیتی و وضعیت سیاسی در کشور، عوامل عمده یی می باشد که از سوی شرکت کنندگان در این نشست ها به عنوان دلایل حضور کمرنگ زنان در عرصه های سیاسی عنوان شده است.

وی  در عین حال گفت که تلاش هایی از سوی حکومت وحدت ملی بخاطر بهبود اشتراک زنان و سهم گیری آنان در قدرت صورت گرفته است که از آن جمله، انتخاب دو والی در ولایات غور و دایکندی و تعیین وزیران تحصیلات عالی، مبارزه با مواد مخدر، وزیر کار و امور اجتماعی، وامور زنان مى باشد.

اما به گفتۀ رئیس برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، به صورت عموم حضور زنان در کرسی های انتصابی و دیپلماتیک کمرنگ می باشد.

نعیم اصغری گفت: “در حال حاضر در ۳۴ ولایت، تنها یک والی زن؛ در ۴۱ سفارت و ۲۴ قنسولگری، یک سفیر؛ در ۳۶۵ ولسوالی رسمی و ۱۲ ولسوالی موقت، یک ولسوال؛ و در ۱۵۳ شاروالی هیچ شاروال زن وجود ندارد.”

اما این مسوول فیفا خاطرنشان کرد که به دلیل در نظر گرفتن سهمیه زنان در کرسی های انتخابی، حضور آنان نسبت به کرسی های انتصابی به مراتب بیشتر است که از آن جمله، ۲۷ درصد اعضای ولسی جرگه، ۹ درصد مشرانو جرگه، و ۲۰ درصد شوراهای ولایتی انتخابی هستند.

در گزارش این نهاد، ضمن ابراز نگرانی از رد عضویت یک زن در شورای عالی ستره محکمه از سوی ولسی جرگه، گفته شده است که انتظار می رفت دوباره یک زن بخاطر کسب این پست نامزد شود؛ اما حکومت در این زمینه عقب گرد داشته است.

یافته های فیفا در مورد حضور زنان در نهادهای انتخاباتی و کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، نیز بیانگر حضور کمرنگ این قشر می باشد. گفته شده است که از مجموع ۱۴ عضو کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی، تنها دو تن آنان زن بوده اند و تنها یک تن از کمیسیون شش عضوی نظارت بر تطبیق قانون اساسی، زن است.

مسعوده کروخی از اعضای ولسی جرگه و عضو گروه دادخواهی فیفا که در این نشست خبری حضور داشت، گفت که هر قدر به ارزشهای دموکراسی احترام گذاشته شود، حقوق زنان و سهم آنان در قدرت بهتر تامین خواهد شد.

وی ضمن اشاره به حضور کمرنگ زنان در پست های مهم دولتی، پیشنهادهایی را بخاطر بهبود نقش زنان در قدرت ارایه کرد.

آمادگی ویژه برای برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی ها، گماشتن نیروهای امنیتی زن در محل های رای دهی زنان و استخدام کارمندان زن در این محل ها، تسهیل شرایط نامزدی زنان در انتخابات، و روی دست گرفتن اقدامات جدی برای حضور زنان در پست های بلند دولتی، از پیشنهادهای عمده یی است که به گفته کروخی زمینه را برای مشارکت بیشتر زنان در فعالیت های سیاسی فراهم می سازد.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما