EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

نشست “زنان و کنفرانس شبکه سازی متشبثان زراعتی” تدویر یافت

کابل (پژواک، ١٢ اسد٩٤): به منظوربلندرفتن مهارت­ها درعرصۀ تشبثات کوچک و متوسط و بهبود سطح اقتصادی، شبکه سازی ميان زنان صورت می­گیرد.

اين مطلب را مسوولان برنامه حوزوی انکشاف زراعت حوزه جنوب، در نشستى با اشتراک شماری از زنان تجار و زراعت پیشه ولایات حوزۀ جنوب، امروز در کابل تحت عنوان “زنان و کنفرانس شبکه سازی متشبثان زراعتی” تدویر یافته بود، ابراز کردند.

اشتراک کننده هاى نشست امروزى، در رابطه به بسته بندی و نگهداشت اموال تجاری به شکل بهتر، به تبادل نظر پرداختند.

برنامه حوزوی انکشاف زراعت- حوزه جنوب (RADP-S)، که از سوی برنامه کمک­های توسعه یی امریکا (USAID) تمویل می­گردد، بر شمولیت زنان در عرصه زراعت در ولایات کندهار، هلمند، زابل، ارزگان و برخی ساحات دیگر تمرکز می­نماید تا خانم­ها شامل زنجیره ارزش شوند.

زنجیره ارزش (Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت، به صورت زنجیرگونه انجام می­گیرد تا به خلق ارزش منجر شود.

در حاشیۀ این نشست، محصولات زراعتی و تولیدات خوراکی زنان تجارت پیشه ولایات متذکره که شامل رب، مربا، آچار، چتنی، زعفران، چهارمغز و سایر میوه و سبزیجات می­گردید، نيز به نمایش گذاشته شد.

انجنیر بلقیس بری مدیر جندر برنامۀ حوزوی انکشاف زراعت- حوزه جنوب، به آژانس خبری پژواک گفت، دراین برنامه زنان تجارت پیشۀ ولایت های کندهار، هلمند، زابل و ارزگان که در بخش زراعت فعالیت دارند، اشتراک کرده اند .

به گفتۀ وی، زنانی که مشغول تهیه رب بادنجان رومی، مربا، آچار، کمپود میوه و بسته بندی میوه در حوزه جنوب هستند، از طریق این برنامه با یکدیگر معرفی می­شوند.

همچنان وى افزود که زنان، در اين برنامه به تبادل افکار و شریک ساختن تجربیات شان می­پردازند تا از کمبودات و نواقصی که در تولید دارند، جلوگیری شود.

موصوف افزود که موسسه (RADP-S) با ایجاد روابط بین خانم­های تجارت پیشه در عرصه زراعت، بهتر می­تواند به برنامه های خود رسیدگی نماید تا پاسخگو به نیازهای زنان در این عرصه باشد.

او گفت که با راه اندازی این برنامه انتظار می­رود که ایجاد ارتباطات شغلی بین زنان تجارت پیشه درعرصه زراعت در حوزه جنوب و مرکز، بازار مناسب در سراسر افغانستان مساعد شود.

به گفتۀ وی، این برنامه در برگیرنده اضافه کردن تجارت های نو برای زنان، ایجاد معاملات تجاری برای زنان تجارت پیشه، بلند بردن فروشات تولیدات خانم­ها به شکل دوامدار، ارایه معلومات تشبثات خانم­ها به منابع حکومتی، ترویج صادرات تولیدات برای زنان چهار ولایت، ایجاد حمایت­های مالی برای زنان تجارت پیشه در حوزۀ جنوب افغانستان می­گردد.

حسنیه احساس از زنان تجارت پیشه ولایت هلمند به پژواک گفت با آن که زنان در ولایت هلمند مشغول تهیه مربا و آچار هستند؛ اما مشکلات زیادی، مانند بسته بندى و نبود بازار فرا روی آنان قرار دارد.

وی گفت که تدویر همچو برنامه ها در بهبود کیفیت تولیدات شان نقش موثر دارد و زنان با استفاده از تجارب یکدیگر می توانند کیفیت محصولات خویش را بالا ببرند.

موصوف افزود که در ولایت هلمند، زنان تجارت پیشه با مشکلاتى چون بسته بندی و عدم موجودیت بازار مواجه می­باشند.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما