EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

گفتمان اجتماعی سوم در سطح ناحیه-پروژه مشارکت مدنی

         برنامه به تاریخ 25 ماه (سپتمبر) از سه قریه ولسوالی پغمان (ارغندی پائین،قلعه صادق،اوریا خیل)که شامل 30 تن اشتراک کننده بود برگزار شد. برنامه با قرائت از کلام الله آغاز شد. اشتراک کنندگان و مهمانان برنامه با همدیگر معرفت حاصل کردند. خانم ریحانه (عزیزی) معاون موسسه انکشاف حمایت از زنان و کودکان افغان سخنانی را غرض روشن شدن مفهوم گفتمان اجتماعی ایراد نمود. مهمانانی که در این برنامه حضور یافته بودند هر یک حاجی همایون محمدی( مدیر وزارت حج و اوقاف) حاجی عتیق الله ( مدیر سکتوری ناحیه چهارده) و مدیر صحت عامه ولسوالی پغمان که به دلیل ادای فریضه حج نتوانستند در برنامه حاضر شوند. ابتدا سه نماینده از قریه مربوطه شان در  رابطه به مشکلات عمده ی که سد راه زندگی اهالی قریه شان شده بود صحبت به میان آوردند. ملک ویس از قریه (ارغندی پایین)، وی از خراب بودن سرک ها، کوچه ها و جویچه ها در سطح قریه شکایت داشت. همچنان اذعان نمود که اهالی قریه در زمستان و تابستان با مشکلاتی زیادی دست و پنچه نرم میکنند. وجود گرد و غبار، تجمع کثافات در جویچه ها، و در فصل زمستان با گل و یخبندان سردچار هستند. ملک شاروال از قریه( اوریاخیل) نبود کلینیک صحی را مشکل اساسی در قریه شان شناسایی کرد. ملک عبدالرحمن از قریه( قلعه صادق) ، وی خواستار اعمار مجدد مسجد جامع در قریه شد. همچنان اشاره نمود که مسجد مرکز تجمع نماز گزاران و مکتب اخلاق برای انسان است. بنابرین توجه جدی وزارت حج و اوقاف را در این زمینه می خواهیم. در ادامه از مهمانان برنامه خواسته شد که سخنان خود را با راه حل ها، راهکار ها و پیشنهاد های شان جهت رفع مشکلات اهالی قریه جات ارایه نمایند. حاجی همایون محمدی، نماینده وزارت حج و اوقاف سخنانش را این طور ایراد نمود. مردم کشور ما مسلمان هستند  وبا ارزش ترین خصوصیات مردم ما را اعتقاد راسخ وخلل ناپذیر به دین مبین اسلام تشکیل میدهد. دین اسلام دین اصلاح، عطوفت، رحمت ومحبت است. وزارت ارشاد، حج اوقاف به مثابه مهمترین ارگان دینی ومتعهد به عرضه خدمات دینی در سطح کشور میباشد. وی وعده سپرد که مشکل اهالی قریه قلعه صادق را با وزارت در جریان خواهد گذاشت و انشاالله مساله ی موجود حل خواهد شد. حاجی عتیق الله ، مدیر سکتوری ناحیه چهارده ولسوالی پغمان از اغاز برنامه میثاق شهروندی خبر داد ،گفت برنامه میثاق شهروندی که تا هنوز در مرحله دیزاین قرار دارد، یکی از برنامه های در اولویت حکومت وحدت ملی بوده و قرار است به تاریخ اول ماه اکتوبر ۲۰۱۶ آغاز به کار نماید. میثاق شهروندی اولین برنامه بین الوزارتی و چند سکتوری است که وزارت های دست اندر کار این برنامه در همکاری و نزدیکی با هم فعالیت های خود را از مجرای آن انجام خواهند داد و با آغاز این برنامه انشالله همه ی مشکلات در سطح قریه جات حل خواهد شد. وی همچنان وعده سپرد که کار جغل اندازی سرک های قریه ارغندی پایین را به زودترین فرصت شروع خواهد کرد.

در این برنامه یک روحیه خوب مردمی ایجاد شد و همه اشتراک کننده ها به این باور رسیدند که میتوانند مشکلات خودشان را با همکاری مردم و دولت حل نمایند .

و در آخر 5 مشکل اساسی و مشترک گرفته شد :

  • نبود دیوار استنادی
  • نبود آب آشامیدنی صحی
  • نبود مکتب
  • خراب بودن سرک ها و کوچه ها
  • نبود امنیت

و در آخر عریضه ی از هر قریه به عنوانی مراجع مربوط نوشته شد و اهالی آن منطقه در زیر عریضه خو دامضا و شصت نمودند.

dld-1       dld-3

dld-4


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما