EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

افغانستان: حکم دادگاه در مورد عاملان شکنجه سحرگل نهایی نشده است

تصمیم دادگاه افغانستان در مورد عاملان شکنجه سحرگل، با انتقاد تند شماری از نهادهای مدافع حقوق زن مواجه شده است.

مدافعین حقوق زن در افغانستان گفته اند که حکم دادگاه استیناف کابل، در مورد مجازات عاملان شکنجه سحرگل، نهادهای جامعه مدنی و فعالین حقوق زن در این کشور را از مبارزه با خشونت با زنان، نا امید کرده است.
مطالب مرتبط

دستور رئیس جمهور افغانستان برای رسیدگی به شکنجه نوعروس پانزده ساله
شماری از اعضای کابینه کرزی با نو عروس شکنجه شده، دیدار کردند

موضوعات مرتبط

جامعه افغانستان

سحرگل در جدی/دی ۱۳۹۰، پس از چند ماه شکنجه و حبس خانگی به وسیله شوهر و خانواده همسرش در ولایت بغلان در شمال افغانستان توسط ماموران پلیس از زیرزمین خانه پدرشوهرش بیرون آورده شد، در آن زمان آثار شکنجه و جراحات عمیق در سیمای این نوعروس خردسال دیده می‌شد.

پلیس سه نفر از اعضای خانواده شوهر سحرگل را بازداشت کرده اما شوهر سحرگل که متهم اصلی این پرونده خوانده شده است، فرار کرده و هنوز پلیس موفق به بازداشت او نشده است.

عبدالله عطایی آمر عمومی اداری قوه قضاییه افغانستان گفت که دادگاه استیناف کابل، اخیرا با تدویر جلسه دوم دادگاه پرونده سحرگل، عاملان شکنجه او را به تحمل یک و نیم سال زندان، محکوم به مجازات کرد و چون عاملان شکنجه از بیش از یک سال به این سو در بازداشت بودند، بر اساس احکام قانونی آزاد شده اند.

پیش از این دادگاه ابتدایی و جلسه اول دادگاه استیناف کابل، مادر شوهر، پدرش شوهر و خواهر شوهر سحرگل را عاملان شکنجه او شناخت و هر کدام آنها را به تحمل ده سال زندان محکوم کرده بود.
زنگ خطر

شکریه خالقی از مسئولان نهاد “زنان برای زنان افغان” در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که دادگاه استیناف کابل، خلاف انتظارها، عاملان شکنجه سحرگل را رها کرده است.

“من می ترسم، چون حالا آنها (خانواده همسرش) رها هستند و هر جایی که بخواهند می روند، آنها خواهند فهمید که من این جا هستم و من نگرانم که اگر بیرون بروم، بیایند دستم را بگیرند و دهنم را بسته کنند و با خود ببرند و من کاری نتوانم.”

سحرگل

او گفت که دادگاه استیناف “بدون هیچ دلیلی” و با تغییر نوعیت پرونده سحرگل، فیصله دادگاه قبلی را باطل اعلام کرده و با این استدلال که خانواده شوهر سحرگل متهم به “اقدام به قتل” نشده اند، عاملان شکنجه را محکوم به تحمل بیش از یک سال زندان کرده است.

خانواده شوهر سحرگل از ده روز به این سو از بازداشت رها شده اند.

خانم خالقی همچنین گفت که با توجه به این که پرونده شکنجه سحرگل مشهود بود و برای اثبات آن، مدارک کافی از سوی وکیل مدافع و هم از طریق رسانه ها ارایه شد، انتظار داشتند که دادگاه استیناف هم، عاملان شکنجه سحرگل را به تحمل ده سال زندان محکوم به مجازات کند.

شکریه خالقی افزود: “تصمیم دادگاه عالی افغانستان، برای تمام زنان یک زنگ خطر است، به این معنی که در آینده زنان نمی‌توانند از حق خود دفاع کنند و برای خود دادخواهی کنند، این مساله خیلی تکان دهنده است و برای زنان افغان یک هشدار است.”
“من می ترسم”

سحرگل شانزده ساله که حالا در خانه امنی در کابل به سر می برد در صحبتی با بی بی سی گفت که از شنیدن خبر رهایی خانواده همسرش شوکه شده است.

شکریه خالقی: رهایی عاملان شکنجه سحرگل برای تمام زنان افغانستان یک زنگ خطر است

او به بی‌بی‌سی گفت: “من می ترسم، چون حالا آنها (خانواده همسرش) رها هستند و هر جایی که بخواهند می روند، آنها خواهند فهمید که من این جا هستم و من نگرانم که اگر بیرون بروم، بیایند دستم را بگیرند و دهنم را بسته کنند و با خود ببرند و من کاری نتوانم.”

مسئولان خانه امن افغانستان می‌گویند که سحرگل خواسته است که به خانواده همسرش تحویل داده نشود.

در همین حال دکتر عبدالله عطایی آمر عمومی اداری قوه قضاییه افغانستان گفت که دادگاه عالی با فعالان امور زنان و وکیل مدافع خانم سحرگل دیدار کرده و وعده کرده است که قانون را در مورد عاملان شکنجه سحرگل تطبیق کند.

آقای عطایی گفت که پرونده سحرگل هنوز در دادگاه استیناف است و حکم نهایی دادگاه در مورد آن صادر نشده است. او گفت که مجرمان پرونده سحرگل رها شده اند اما برای احضار در جلسه های بعدی دادگاه تحت پیگرد قانونی قرار دارند و نمی توانند فرار کنند.

قرار است دادگاه بعدی برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد پرونده سحرگل، پس از تکمیل بررسی ها و تحقیقات در مورد ادعاهای طرفین پرونده، برگزار شود.

در هفته های اخیر نهادهای دفاع از حقوق زن در افغانستان از افزایش خشونت ها و تلاش برای زیرپا کردن حقوق زنان ابراز نگرانی کرده اند، تصویب نشدن قانون منع خشونت علیه زنان و تلاش برای تعدیل بخش هایی از طرح قانون منع خشونت از دلایل دیگر نگرانی مدافعان حقوق زن در افغانستان خوانده می‌شود.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما