EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

اولین برنامه گفتمان اجتماعی در سطح ولسوالی-گلدره-کلکان

     برنامه به تاریخ 7 ماه (اگست) از دو ولسوالی گلدره و کلکان قریه های  (قوچی ، زمه ، اقا سرای ،زیارت خواجه ، ده نو ، ده دک ، ده میانه و ده عربان)که شامل 47 تن اشتراک کننده ، 41 مرد و 6 زن بود برگزار شد. برنامه با قرائت از کلام الله شریف توسط محمد اکرام عضو شورای علمای ولسوالی کلکان آغاز شد. اشتراک کنندگان و مهمانان برنامه با همدیگر معرفت حاصل کردند. مسول موسسه خانم زهرا سپهر  سخنانی را غرض روشن شدن مفهوم گفتمان اجتماعی ایراد نمود.همچنان معنا و مفهوم دادخواهی برای اشتراک کنندگان تشریح و روشن ساخته شد. . ابتدا مشکلات عمده و اساسی از هشت  قریه و دو ولسوالی که سد راه مردم بود در قالب یک پرزینتیشن توسط خانم جمیله عزیزی منیجر پروژه ارایه گردید  و بعد مشکلات شناسایی شده از سکتور های مختلف به اساس رای اشتراک کننده ها اولویت بندی شد و سه مشکل را به حیث مشکلات اساسی و مشترک از هشت قریه و دو ولسوالی انتخاب گردند. بعد اشتراک کننده ها به سه گروپ به اساس مشکلات شناسایی شده تقسیم شدند و گار گروپی را  با حضور مدیران سکتور های مربوطه برای حل مشکلات و این که چی کسی چیگونه و چی وقت میتوانند مشکلات را حل کنند  انجام دادند . بعد کار های گروپی توسط نماینده هر گروپ تشریح داده شد و از هر گروپ دو تن به عنوان اعضای گروه دادخواهی در سطح ولسوالی به رای اکثریت انتخاب شدند در پایان برنامه ولسوال گلدره اقای احمد شفیع سوله مل سخنرانی کردند و با تشکری از موسسه به خاطر برگذاری برنامه وعده سپردن که برای حل مشکلات شناسایی شده همکاری های لازم را انجام خواهند داد برنامه با سخنرانی خانم زهرا سپهر ریس موسسه به پایان رسید.

  

  

در این برنامه یک روحیه خوب مردمی ایجاد شد و همه اشتراک کننده ها به این باور رسیدند که میتوانند مشکلات خودشان را با همکاری مردم و دولت حل نمایند .

     سه  مشکل اساسی و مشترک گرفته شد :

مشکل اول : زنان ،جوانان و معارف

الف: نبود لسیه نسوان در ولسوالی گلدره

راه حل : تعلیم و تربیت عبارت است از کشف استعداد های طبیعی و شگوفا ساختن آنها.بنابرین برای ظهور و بروز استعداد ها در جامعه ی خود نیاز به مکاتب معیاری، اساتید مجرب و ورزیده همراه با امکانات اولیه داریم. اشتراک کنندگان برای حل این مساله تصمیم گرفتند که  به منظور اعمار لسیه نسوان مردم ولسوالی گلدره زمین در اختیار ریاست معارف ولایت کابل قرار بدهند و ریاست محترم امر اعمار ساختمان لیسه نسوان را ارایه بفرمایند.

ب : نبود زمینه تحصیلات عالی برای جوانان

راه حل : دادخواهی برای تعین سرنوشت یکصد جریب زمین دولتی که به منظور اعمار پوهنتون برای جوانان کوه دامن به وزارت محترم تحصیلات عالی تسلیم داد شده بود اما تا کنون هیچ کاری در راستا انجام نشده است.

ج : نبود مکان مشخص برای اجتماعات زنان

راه حل : ایجاد  یک مکان مشخص برای زنان به همکاری مقام ولسوالی گلدره و راجستر یک نهاد به رهبری زنان در این ولسوالی .

مشکل دوم: صحت

الف :نبود شفاخانه بیست بستر در ولسوالی کلکان

راه حل: برای حل این مشکل از طرف اهالی ولسوالی پیشنهاد صورت گرفته و طی مراحل شده است اما در بورد وزارت صحت عامه همچنان باقی مانده است.

2- برای ارتقای کلینیک معتادین از طرف شورای مردم پیشنهاد صورت گیرد و به تایید مقام ولسوالی به مقام ولایت راجع گرددو

ب: نبود مرکز صحی 24 ساعته و امبولانس جهت انتقال مریضان اختلاطی به مرکز از ولسوالی گلدره .

راه حل : پیشنها د غرض رفع این مشکل به مقام ولایت از طرف ولسوال گلدره به نماینده گی اهالی این ولسوالی ترتیب و فرستاده شود.

  

  • مشکل سوم: خدمات شهری و انرژی و آب

الف : کمبود اب اشامیدنی و زراعتی

راه حل : امتداد نهر پروان الی شهر کابل که این کار باعث میشود مشکل کمبود اب و همچنان برق را حل بساز و در ضمن باعث پاکی کانالزیسیون شهر کابل نیز میشود.

    ب: نبود بازار منظم در سطح ولسوالی ها

راه حل : برای حل این مشکل از طرف مقام ولسوالی ها پیشنهادات صورت گیرد و به وزارت انکشاف دهات و همچنان مقام ولایت فرستاده شود.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما