EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

برنامه رونمایی گزارش تحقیق “نقش رسانه ها در کاهش و افزایش خشونت علیه زنان”

برنامه رونمایی گزارش تحقیق “نقش رسانه ها در کاهش و افزایش خشونت علیه زنان”  به تاریخ 28 نومبر 2017 با حضور مقامات دولتی، مسؤلین نهادهای مدافع رسانه ها، فعالین مدنی، فعالین حقوق زنان و رسانه ها دایر گردید. در ابتدا خانم زهرا سپهر ضمن خوشامد گویی به مهمانان در مورد پروژه معلومات ارایه نمود. او همچنین در مورد هدف تحقیق، مؤثریت و ضرورت آن معلومات داده در مورد نقش و جایگاه رسانه ها و نیز ضرورت نقد رسانه ها و برنامه های رسانه ای صحبت نمود.

سپس خانم یلدا رویان به نمایندگی از برنامه پروموت- مشارکت که تمویل مالی این تحقیق را نیز به عهده داشت، در مورد پروژه مشارکت، چگونگی فعالیت، ضرورت انتخاب این پروژه، موثریت تحقیق و برنامه های اجرا شده توسط مشارکت صحبت نمود. خانم رویان از انجام این تحقیق ابراز خرسندی نمود و از تیم کاری مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان تشکری نمود.

سخنران بعدی این برنامه سید آقا حسین سانچارکی بود که ضمن استقبال از این تحقیق بر ضروت قانونمند شدن، نقد و مسلکی شدن رسانه ها سخن گفت. آقای سانچارکی با اعلام اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه همکاری کامل خواهند نمود، خواستار کارهای بیشتر در این زمینه گردید. او از نقش رسانه ها در انعکاس اخبار مربوط به زنان و خشونت علیه آنها به نیکی یاد نمود و همچنین از کاستی های رسانه ها یاد نموده و آن را نیازمند اصلاح دانست. او ابراز امیدواری کرد که با تحقیقات و کارهای  بیشتر در این راستا شاهد رشد و بالندگی بهتر رسانه ها در کشور باشیم.

بیانیه وزارت امور زنان نیز توسط خانم سایمه سادات به خوانش گرفته شد که در آن از نقش و جایگاه رسانه ها در کشور و نیز فعالیت های وزارت امور زنان در ارتباط به زنان و کاهش خشونت یاد آوری شده بود. در این بیانیه پیشنهاداتی برای راهکار مبارزه با خشونت نیز آورده شده بود. او همچنین یافته های تحقیق را در امر مبارزه با خشونت مهم دانسته و از موسسه انکشاف و حمایت از زنان کودکان در این خصوص تشکری نمودند.

در بخش دوم برنامه پرزنتیشن تحقیق توسط حیات الله انصافی (مدیر تحقیق) و پرزنتیشن گروه دادخواهی توسط جمیله عزیزی (مسؤل گروه دادخواهی) ارایه گردید. که در آن روش تحقیق، یافته ها و پیشنهادات و همچنین معرفی و فعالیت های گروه دادخواهی برای اشتراک کننده ها تشریح شد.

بخش سوم برنامه اجرای تیاتر “از ماست که بر ماست” توسط گروه تیأتر دختران تیأتریست سفیران برابری بود. در ابتدا معلومات مختصری در مورد این گروه ارایه گردید و سپس تيأتر با موضوع خشونت های رسانه علیه زنان اجرا شد که مورد استقبال اشتراک کنندگان قرار گرفت.

بخش چهارم برنامه پرسش و پاسخ بود که آقایان مبارز راشیدی معین سابق نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، مجیب خلوتگر ریس اجرایی سازمان حمایت از رسانه های آزاد (نی)، بازمحمد آموزگار نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر و خانم سجیه بهگام مشاور ریاست اجراییه به سوال ها جواب دادند. این بخش با اجرای حیات الله انصافی پیش برده شد.

آقای راشدی ضمن مهم دانستن این تحقیق آن را آغازی برای گفتگو و بحث های بیشتر در این زمینه دانست. او همچنین نقد، نظریات و پیشنهادات خود را در خصوص تحقیق ارایه نمود. به باور آقای راشدی رسانه ها و زنان هردو در جامعه افغانستان مظلوم واقع شده است که نیازمند حمایت، همکاری و مبارزه است.

مجیب خلوتگر نیز با بیان اینکه در جریان کار این تحقیق بوده است، آن را آغاز یک کار مهم و باز شدن باب گفتگو در این خصوص دانست. او از رسانه های آزاد افغانستان در امر اطلاع رسانی و بیان حقیقت ها به نیکی یاد نمود و همچنین نظریات و نقدهایش را بر تحقیق وارد نمود و ابراز امیدواری کرد تا کارهای مشترکی در این خصوص صورت گیرد.

سجیه بهگام نیز با مهم دانستن این تحقیق و آغاز یک کار جدید در این خصوص از آمادگی کامل ریاست اجراییه برای دادخواهی و برطرف شدن خلاها یاد نمود. او وعده داد تا در صورت تمایل موسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان این مورد در شورای وزیران و با شخص ریس جمهور نیز مطرح گردد.

آقای بازمحمد آموزگار ضمن بررسی و افزایش خشونت ها علیه زنان با استناد به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر از خلاهای رسانه ها یادآوری نمود و این تحقیق را در رفع نقایض و کاستی های رسانه ها مهم دانست.

در ختم برنامه نتیجه گیری بحث توسط خانم زهرا سپهر انجام شد که در مورد نظریات، پیشنهادات و نقد های وارد شده بر تحقیق جواب ارایه نمود. خانم سپهر با بر شمردن موردی از خلاهای رسانه ها و نیز پیشنهادات تحقیق در آن خصوص ابراز امیدواری کرد تا این تحقیق به عنوان رهنمود برای رسانه های تازه کار و نو تاسیس صورت گیرد.

    

    

    


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما