EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

تطبیق چهارمین پلان گروه دادخواهی (کنفرانس مطبوعاتی)

به اساس پلان کاری گروه دادخواهی کنفرانس مطبوعاتی تحت عنوان” دولت پاسخگوست ، باید حقوق شهروندان را تامین نماید”

به تاریخ 6 نوامبر برگذار شد. در این کنفرانس فعالین مدنی ، اعضای گروه دادخواهی و رسانه ها شرکت کرده بودند. کنقرانس با تلاوت ایات چند از کلام الله مجید اغاز شد. بعد خانم جمیله عزیزی معاون موسسه در باره پرژه مشارکت مدنی و فعالیت های انجام شد در این پروژه همچنان هدف از برگذاری کنفرانس مطبوعاتی معلومات ارایه کردند و بعد اعلامیه مطبوعاتی که به ارتباط مشکلات شناسایی شده از گفتمان های ولایتی ترتیب داده بودند به خوانش گرفته شد.

برنامه با جواب به سوالات رسانه های به پایان رسید

  

  

اعلامیه کنفرانس مطبوعاتی شهروندان ولایت کابل

” دولت پاسخگوست ، باید حقوق شهروندان را تامین نماید”!

15 عقرب  1397 خورشیدی، برابر با 6 نومبر 2018 میلادی
کابل ـ افغانستان.

پس از سه دهه جنگ و ویرانی در کشور، با برگزاری اجلاس بن و آغاز حکومت موقت و ایجاد قانون اساسی برای افغانستان ، برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و پارلمان، حمایت جامعه جهانی از مردم افغانستان و سرازیر شدن کمکهای میلیونی به افغانستان، شهروندان کشور به داشتن یک زندگی آرام و عاری از جنگ خوشبین بودند.

مردم افغانستان تلاش کردند در تمامی عرصه های سیاسی و اقتصادی و مدنی از دولت افغانستان حمایت جدی کنند و برای بازسازی افغانستان با مسئولین همگام باشند.

براساس ماده ششم قانون اساسی افغانستان:

“دولت به ايجاد يک جامعه مرفه و مترقي بر اساس عدالت اجتماعي، حفظ کرامت انساني، حمايت حقوق بشر، تحقق دموکراسي، تامين وحدت ملي، برابري بين همه اقوام و قبايل و انکشاف متوازن در همه مناطق کشور مکلف مي باشد.

همچنین دربخش حقوق  و وجایب اتباع به حقوق اساسی شهروندان که دولت مکلف به تامین آن است اشاره شده است. اما متاسفانه در سالهای اخیر مخصوصا در سال جاری نا امنی، جنگ، بیکاری، دزدی ،اختطاف ،فرارو پناهنده شدن از راههای غیرقانونی به کشورهای اروپایی درتمام افغانستان مخصوصا ولایت کابل افزایش یافته است.

کابل به عنوان پایتخت افغانستان ، باید نمادی از امنیت ، صلح و پیشرفت و برابری شهروندان باشد اما متاسفانه حوادث تلخ اخیر در ولایت کابل وولایتهای اطراف چون غزنی و ولسوالی ارزگان خاص، نگرانی های شهروندان را نسبت به بی تفاوتی و بی کفایتی دولت در قبال تامین امنیت زندگی شهروندان و زندگی سالم افزایش می دهد.

.

شهروندان همانگونه که از دولت افغانستان توقع ایجاد زمینه یک زندگی سالم و مرفه را دارند، به نقش خویش در تامین این زمینه ها نیز اذعان دارند به شرط آنکه دولت به وظایف خویش در مقابل شهروندان کشور پاسخگو باشد.

برای افزایش نقش شهروندان در پروسه های مدنی و ایجاد پل ارتباط بین دولت و ملت ، نهادهای جامعه مدنی برنامه های مختلف دادخواهی را به اجرا گذاشته اند، یکی از برنامه هایی که در چند سال اخیر با رویکرد متفاوت اجرا شده است ، برنامه مشارکت مدنی مردم است که با حمایت مالی موسسات بین المللی چون کاونترپارت ،توسط نهادهای مدنی ملی در سطح کشور اجرا شده است.

هدف برنامه ,ACEP توسعۀ مشارکت جامعۀ مدنی و رسانه ها به منظور توانمند ساختن شهروندان افغانستان در زمینۀ نفوذ داشتن در پالیسی، نظارت از پاسخگویی دولت، و خدمت نمودن به عنوان دادخواهان برای اصلاحات سیاسی میباشد. نهاد ها ی جامعۀ مدنی ولایتی، نهاد های جامعۀ مدنی منطقوی و نهاد های جامعۀ مدنی در کابل در زمینۀ افزایش دانش شهروندان در شش ساحه مشخص برنامه های آموزشی را داشته اند:

1-.مبارزه علیه قاچاق انسان  .

2-حکومت داری خوب

3-حقوق معلولین

 4-تامین صلح، حل منازعات، و آشتی/مصالحه

5- دسترسی به عدالت همراه با تمرکز روی نهادهای مجری قانون، تقویت دهنده گان حاکمیت قانون به شمول قوۀ قضائیه و پولیس

 6-توانمند سازی زنان همراه با تمرکز روی تقویت اجتماعی و اقتصادی زنان

موسسه انکشاف و حمایت اززنان وکودکان افغان به عنوان یکی از نهادهای همکار در این برنامه درسال 2018 ، علاوه بربرگزاری برنامه های آموزش های مدنی در بخش های ذکر شده ، به برگزاری گفتمانهای اجتماعی بین شهروندان درسطح قریه ، ولسوالی وولایت در سه ولسوالی کابل، کلکان و گل دره پرداخت که مورد توجه شهروندان قرارگرفت.

درنتیجه این گفتمانهای اجتماعی ، مشکلات شهروندان درسطح قریه جات، ولسوالی ها و ولایت کابل بصورت جداگانه توسط خود شهروندان شناسایی شد و برای حل آن راه حل هایی مدنظر گرفته شد ، برای پیگیری و دوام داربودن این برنامه گروههای دادخواهی درسطح ولسوالی ها و ولایت کابل ایجاد شد که متشکل از زنان و مردان میباشد.

گروه دادخواهی ولایتی درسطح کابل برای پیگیری مشکلات شناسایی شده ، متشکل از 15 نفر ازشهروندان است که جز متنفذین محلی، اساتید دانشگاه، فعالین مدنی ناحیه های مربوطه و جوانان میباشد.

آنچه قابل ذکر است این است که مشکلات شناسایی شده ، آن دسته از مشکلاتی را در بر میگیرند که جز اولویت های اولیه شهروندان محسوب میشوند و رسیدگی به آن جز وظایف اولیه دولت است.

مشکلات اساسی و مشترک درولایت کابل که به عنوان نمونه درسه ولسوالی کابل ، کلکان و گلدره به صورت مشترک شناسایی شده است ، شامل موارد ذیل است :

  • مشکلات امنیتی ما که اساسی ترین و مهم ترین مشکل درسطح کشور را تشکیل می دهد اما متاسفانه هر روز شاهد افزایش آن هستیم، حوادث امنیتی چون حملات انتحاری، انفجار ماین های چسپکی، اصابت راکت و… از مشکلاتی است که طی ماههای اخیر و مخصوصا در روز انتخابات باعث کاهش سطح اشتراک شهروندان هم درمرکز کابل و هم درولسوالی ها درپروسه انتخابات شد، ناامنی های شبانه ، دزدی های روزمره، عدم تامین امنیت مراکزی چون کورسها و کلپهای آموزشی بخشی از مشکلات امنیتی دائمی درسطح ولایت کابل است که دولت موظف به صورت جدی در سطح تمام ولایات مخصوصا شهرکابل به عنوان پایتخت یک کشور توجه جدی نماید و اطمینان مردم از یک محیط امن برای زندگی وفعالیت ایجاد کند.
  • مشکلات مربوط به بخش معارف  شامل بخش هایی مختلفی چون نبود اساتید مجرب، نبود امکانات آموزشی چون کتاب درسی و نداشتن تعمیربرای مکاتب و … میشد، عدم توجه جدی به این مشکلات باعث میشود تا کیفیت آموزش هر روز در افغانستان کاهش پیدا کرده و مردم هیچ علاقه ای برای آموختن علم با وجود این مشکلات نداشته باشند و لذا پیشرفت غیرممکن خواهد بود.
  • مشکلات مربوط به صحت که شامل مشکلاتی چون نبود داکتران و کارمندان صحی متخصص در سطح ولسوالی ها، عدم بررسی فعالیت کلینیک های شخصی، نبود کلینیک ها و ادویه جات در سطح ولسوالی ها، برخورد نادرست مسئولین صحی دربخش های مختلف و.. میشد که عدم توجه به مشکلات صحی آمار بیماریهای مختلف را درکابل و ولسوالی ها افزایش داده و مرگ ومیر مردم براثر امراض مختلف روبه افزایش است، با کیفیت پایین خدمات صحی مردم قربانیانی هستند که دولت وظیفه حفظ جانشان را دارد.
  • مشکلات مربوط به خدمات شهری و محیط زیست که شامل نبود آب آشامیدنی صحی، کمبود آب زراعتی ، آلودگی محیط زیست و بی توجهی نهادهای مسئول چون شاروالی به آن و… میشد، عدم دسترسی به خدمات شهری در کنار سایر مشکلات زمینه زندگی آرام و سالم را برای مردم کاهش داده و آنها را ناچار به مهاجرتهای اجباری و ترک وطن میکند.

شهروندان کابل پس ازشناسایی این مشکلات برای از بین بردن آنها، راه حل ها و برنامه های دادخواهی خود را تهیه کرده اند که همکاری نزدیک با رسانه ها و یاری طلبیدن ازرسانه ها برای نشروپخش خواسته هایشان و شریک ساختن آن با سایر مردم و مسئولین گام نخست و اساسی آن است.

 گفتگو با مسئولین مربوط به هر مشکلی بخشی از این فعالیتها بوده که امیدواریم که مردم بتوانند با پیگیری جدی ، دولت را در مقابل وظایفش پاسخگو بسازند.

یکی از مشکلات اساسی عدم توجه مسئولین دراداره ولایت کابل و شخص والی و سایر مسئولین در این اداره به رسیدگی به خواسته های اساسی و مشروع شهروندان بوده است، با اینکه در برنامه های مختلف بارها این مسئولین دعوت شده بودند اما متاسفانه به آن بی توجهی صورت گرفت که این خود زمینه ایجاد عدم اعتماد مردم به مسئولین را درسطح ولایت در پی خواهد داشت.

ناگفته نماند که شهروندان کابل حاضرند تا ازتمامی توان خویش برای مشارکت بیشتر با دولت برای رفع این چالش ها استفاده کنند و پیام واضح شان این است که شهروندان افغانستان اینک به بسیاری از حقوق خویش آگاهی دارند و دولت باید بداند که نمی تواند بی توجه از کنار خواسته های شهروندان بگذرد.

شهروندان ولایت کابل به دادخواهی های خویش برای حل مشکلاتشان ادامه خواهند داد و باورمند به این هستند که مشارکت مدنی خودشان و همکاری رسانه ها در حل این مشکلات نقش بسزایی دارد.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما