EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

ده ها دختر در فارياب سواد و حرفه آموختند

حدود ٥٠ دختر در فارياب، حرفه هاى مختلف را فراگرفته و ۶۰۰ تن از نوجوانان و جوانان، کورس ارتقای ظرفیت را خاتمه دادند.

محمد نصیر یوسفی مسوول برنامه توانمندسازی دختران از سواد باز مانده میگوید که این برنامه، براى ٤٧ دختر از سواد بازمانده در ولسوالی های قیصار، المار، کوهستان، پشتونکوت، خواجه سبزپوش، دولت آباد، بلچراغ و گرزیوان راه اندازی شده و از کمک های بین المللی بریتانیاDFID  تمویل میشود.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اهداف این برنامه، بهبود فرصت های زندگی دختران از سواد بازمانده میباشد، که  تا کنون ۱۰ باب مکتب چهار صنفی ساخته اند که  در آن جمعاً ۳۷۰۰ تن شامل شده و مضامین ابتدایی را فرا گرفته اند . همچنان بیش از ۱۱ هزار شاگرد دختر از سواد بازمانده در سطح قریه ها در مراکز انکشاف آموزش های جوانان تنظیم و تحت آموزش هستند.

يوسفى افزود که ۷۴۱ نفر از زنان و دختران بی بضاعت، در کورس های حرفوی گلدوزی و خیاطی شامل گردیده ، ۴۸۹ تن فارغ شده اند و بقیه تحت آموزش میباشند.

جميله، آموزگار بخش خیاطی برنامه توانمند سازی دختران از سواد بازمانده گفت که وی در مدت شش ماه ۴۷ تن از دختران را حرفۀ خیاطی یاد داده است. این ۴۷ دختر میتوانند مطابق کتلاک هر نوع لباس، کرتی ، پطلون ، سرپطلونی و … بدوزند.

وی از تمویل کنندگان برنامه خواست که کمکهای خود را تمدید کنند تا بقیه دختران از سواد بازمانده، صاحب کار شده، زندگی خود را تغیير دهند و محتاج خانواده نشوند.

اين دختران، امروز در پايان دورۀ سواد و حرفۀ ابزار کار دريافت کردند.

هميشۀ ۲۰ ساله از ولسوالی خواجه سبزپوش که از سواد محروم بود، ميگويد که پس از شموليت در برنامه توانمندسازی حالا میتواند بنویسد، بخواند و خیاطی کند.

وى گفت: “قبلاَ بیسواد بودم خواندن و نوشتن را یاد نداشتم، لباس های خود را در شهر میمنه به خیاط میفرستادم و اغلب مطابق ميل وذوقم نمى دوختند.”

اين دختر علاوه نمود که پس از شامل شدن در برنامه شش ماهه توانمندسازی دختران از سواد بازمانده، خیاطی را به شکل بهتر آموخته و از سواد لازم برخوردار شده و حالا درخانه  اگر کارت دعوت و یا نامه بیاید میتواند بخواند.

هميشه گفت که میخواهد بعد از این در خانه خیاطی کند، لباس مردم را بدوزد و مشکلات اقتصادی خود را حل نموده و به خانواده ۱۳ نفری اش کمک نماید وهم از دختران محل شاگرد تربیه نماید.

وى گفت که در گذشته بنابر ضعف اقتصاد، نبود مکتب دخترانه و دوری راه، از مرکز ولسوالی خواجه سبزپوش نتوانست که تعلیم و تحصیل نمايد و برنامه توانمندسازی دختران از سواد بازمانده، فرصت خوب برایش بود که به آرزویش رسید.

اين دختر، از دخترانی که تا کنون بیسواد مانده و با حرفه های زنانه بلدیت ندارند، میخواهد که شامل برنامه توانمندسازی شده و زندگی خود را تغییر بدهند.

برنامه توانمندسازی دختران از سواد بازمانده، در سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه اکتید به همکاری ریاست معارف و آمریت سوادآموزی آغاز شده تا نیمه سال ۲۰۱۶ در هشت ولسوالی اين ولایت ادامه می یابد.

از جانب ديگر۶۰۰ تن از نوجوانان و جوانان، کورس ۹ ماهۀ ارتقای ظرفیت را که از سوی موسسه اکتید به حمایت مالی کمیسیون اروپا راه اندازی شده بود، خاتمه دادند.

محمد نوید مسوول پروگرام آموزشی موسسه اکتید گفت که این جوانان و نوجوانان، از مناطق دهندره و کته قلعه ولسوالی پشتونکوت و دور قلعۀ ولسوالی کوهستان بوده که به درس مکتب مشکل داشتند و شامل اين برنامه آموزشی گردیدند.

وی ميگويد که مشمولین برنامه آموزشی ارتقای ظرفیت، سوادآموزی، ادبیات، ساینس، دينيات و انگليسی را فرا گرفته و ۹۰ درصد از آنان در امتحانات سالانه مکاتب، به درجه های قناعت بخش نایل شده اند.

اسلام الدین حاتمی رییس منابع بشری ولایت فاریاب، برنامه ارتقای ظرفیت را برای نوجوانان و جوانان با اهمیت خوانده وخواهان ادامۀ این برنامه از سوی تطبیق و تمویل کنندگان آن شد.

اکتيد (ACTED) يک مؤسسۀ غيردولتى است که در بخش هاى بازسازى، زراعت، تعليم و تربيه و آموزش هاى حرفوى در فارياب  فعاليت دارد.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما