EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

ریزه گل در فاریاب هنوز با درد بینی بریده شده فریاد می زند

شماری از فعالان مدنی با راه اندازی فراخوان، خواهان انتقال ریزه گل خانمی که ده روز پیش در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب قسمتی بینی اش بریده شد، به کابل شده اند.

بهار سهیلی، از فعالان مدنی که این فراخوان را راه اندازی کرده می گوید که یک داکتر در کابل آماده شده است تا تداوی لازم و جراحی پلاستیک را روی بینی بریده شده ریزه گل انجام دهد.
محمد یاسین ضیا، والی تخار پذیرفته که هزینه تداوی این خانم را پرداخت می کند، بکتاش سیاوش عضو پیشین مجلس نیز اعلام همکاری کرده است.
سهیلی به خبرگزاری بخدی گفت که وضعیت صحی ریزه گل مناسبت نیست و هنوز که ده روز از حادثه می گذرد او با درد بینی بریده شده به سر می برد.
ده روز پیش، بینی ریزه گل از سوی شوهرش که باشنده ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب است بریده شد.
خانم ریزه گل در حالی که قسمتی از بینی بریده شده خود را در دست داشت با کمک چند زن دیگر خود را به کلینیک ولسوالی رساند و از انجا به بیمارستان دولتی شهر میمنه منتقل شد.
گفته شده در قریه که ریزه گل زندگی می کند تحت کنترول طالبان است و شوهرش نیز پس از حادثه متواری شده است.
ریزه گل شش سال پیش با یک تن از اعضای فامیل خود ازدواج کرد و از قیصار خانه پدری اش به غورماچ رفت.
هنوز معلوم نیست که چرا بینی این خانم از سوی شوهرش بریده شده، اما او در روز اول حادثه گفته بود که بارها از سوی شوهرش مورد خشونت و شکنجه قرار گرفته است.
مشکل اصلی
ریزه گل در حال حاضر در بیمارستان دولتی شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب بستری است و داکتران گفته اند که آنها به دلیل نبود امکانات قادر نیست که بینی او را عمل کنند.
بهار سهیلی می گوید که دفتر والی فاریاب وعده داده است که ریزه گل را برای درمان به ترکیه انتقال می دهد اما به گفته او در حالیکه ده روز از حادثه می گذرد هنوز هیچ کاری عملی برای انتقال او صورت نگرفته است.
او به خبرگزاری بخدی گفت: “در حال حاضر این خانم درد می کشد و چیزیکه مهم است تداوی او است چه در کابل چه در ترکیه باید برای درمان او کاری صورت بگیرد.”
فعالان مدنی که فراخوان کمک به ریزه گل را راه اندازی کرده می گویند که علاوه بر درد شدید، خطر عفونت دماغی این خانم را تهدید می کند.
خبرگزاری بخدی تلاش کرد تا در باره چگونگی انتقال این خانم به ترکیه نظر دفتر والی فاریاب را بگیرد اما موفق به انجام مصاحبه نشد.
فعالان مدنی از حکومت خواسته اند که برای نجات جان این خانم مداخله کند و با در اختیار گذاشتن یک هلیکوپتر زمینه انتقال او را از فاریاب به کابل فراهم کند.
بهار سهیلی می گوید که یک داکتر جراح در کابل حاضر شده است که ریزه گل را در بیمارستان خصوصی اش جراجی و تا پایان درمان نگهداری کند.
این داکتر به فعالان مدنی گفته که امکانات لازم برای جراحی پلاستیک بخش بریده شده بینی این خانم در بیمارستان او موجود است.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما