EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

وزارت زنان: عاملان تجاوزهای جنسی اخیر باید اعدام شوند

در پی تجاوز جنسی به دو کودک خردسال در ولایت‌های کندز و بغلان توسط دو تن از عالمان دینی، وزارت امور زنان از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست تا عاملان این تجاوزهای جنسی را به اشد مجازات محکوم کنند.

مقام‌های وزارت امور زنان از تجاوز جنسی دو تن از ملا امامان مساجد بالای دو دختر خردسال، ابراز تاسف کرده می‌گویند که این دو مورد، بیشتر از موارد دیگر خشونت‌ها علیه زنان دردناک است.
مژگان مصطفوی، معین وزارت امور زنان، روز شنبه، سیزدهم ثور، در یک نشست خبری مشترک با معین وزارت حج و اوقاف، از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست تا عاملان خشونت‌های اخیر را به اشد مجازات محکوم کنند تا مردم از رفتن دختران خود در مساجد جلوگیری نکنند. خانم مصطفوی گفت: «در قسمت پی‌گیری قضایای مربوط به خشونت به‌خصوص دو قضیه اخیر توجه مراجع ذیربط به‌ویژه شورای عالمان، وزارت حج و اوقاف و تمام نهادهای عدلی و قضایی را می‌خواهیم. اگر عاملان این قضایا به اشد مجازاتی که مطابق به شریعت مقدس اسلام است محکوم نشوند، انعکاس بد خواهد داشت و پس از آن مردم دختران خود را در مساجد و مدارس دینی نخواهند گذاشت.» وی هم‌چنین افزود:‌ «عامل دو قضیه اخیر متاسفانه ملا امامان مساجد بوده‌اند که این مساله از همه بیشتر قلب ما را آزار می‌دهد. به‌خاطر این‌که مردم ما از همه بیشتر به مراجع دینی ما اعتماد دارند و دختران خود را به یک امید به مساجد روان می‌کنند.»
وزارت امور زنان در حالی خواستار اشد مجازات عاملان تجاوزهای جنسی بالای کودکان شده که اخیرا دو تن از عالمان دینی بالای دو کودک خردسال در ولایت‌های کندز و بغلان تجاوز جنسی کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، یک ملا امام مسجد در ولایت کندز یک دختر ده‌ساله را مورد تجاوز جنسی قرار داده است. این دختر خردسال پس از خون‌ریزی شدید توسط اعضای خانواده‌اش به شفاخانه منتقل شده است. مادر این دختر خردسال، روز جمعه، دوازدهم ثور به رسانه‌ها گفته است: «دیروز دخترم خون آلود آمد و فریاد می‌کشید که ملا بالایش تجاوز کرده است.»
مقام‌های محلی ولایت کندز گفته‌اند که در پی اعلام این خبر، ملا امام مسجد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
این حادثه چند روز پس از بریده شدن گوش و بینی یک ملا امام مسجد به اتهام تجاوز جنسی بالای یک دختر خردسال دیگر در ولایت بغلان اتفاق افتاده است. چهارشنبه هفته گذشته، مقام‌های محلی ولایت بغلان اعلام کردند که گوش و بینی این ملا امام توسط اعضای خانواده‌ دختری که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بریده شده است.
در همین‌حال، مقام‌های وزارت حج و اوقاف نیز در برابر خشونت‌های اخیر در ولایات کندز و بغلان واکنش نشان داده می‌گویند مسجدی که ملا امام آن بالای یک دختر ده‌ساله تجاوز جنسی کرده، در یکی از مناطق دور دست ولایت کندز موقعیت دارد و این مسجد در وزارت حج و اوقاف ثبت نیست. داعی‌الحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف، در کنفرانس خبری دیروزی از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست تا قضایای اخیر را به‌صورت جدی مورد تعقیب قرار دهند. آقای عابد گفت: «ما این تجاوزها را شدیدا تقبیح می‌کنیم. چون، اسلام یگانه دینی است که هیچ نوع تجاوز خصوصا تجاوز جنسی را قطعا تقبیح می‌کند. ما امیدواریم که نهادهای عدلی و قضایی این موضوع را جدی بررسی کنند و عاملان این قضایا را به اشد مجازات محکوم کنند.»
براساس ارقام ارایه شده توسط وزارت حج و اوقاف، در سراسر افغانستان نزدیک به یک‌صدوشصت‌ هزار مسجد وجود دارد که به‌گفته‌ی مسوولان این وزارت، اکثر این مساجد غیررسمی است. داعی‌الحق عابد می‌گوید مساجدی که در دولت ثبت است، ملا امامان آن با پیشنها باشندگان محل و پس از سپری کردن امتحان توسط وزارت حج و اوقاف توظیف می‌شوند. اما مساجدی که در دولت ثبت نیست ملا امامان آن توسط خود باشندگان محل تعیین می‌شوند.
مردم افغانستان به مساجد و ملا امامان مساجد احترام زیادی قایل‌اند اما خشونت‌های اخیر اعتماد مردم را نسبت به ملا امامان مساجد کاهش خواهد داد. پیش از این‌ نیز گزارش‌های زیادی در مورد تحت تجاوز قرار گرفتن دختران خردسال توسط ملا امامان مساجد منتشر شده بود.
با این‌حال، وزارت امور زنان می‌گوید که میزان خشونت‌ها علیه زنان در کشور متفاوت بوده و در سال ۱۳۹۱ خورشیدی ۴۵۰۵ مورد و ۳۵۵۷ مورد هم در سال ۱۳۹۲ ثبت شده است. هرچند تاکنون آمار کلی در مورد میزان خشونت‌ها علیه زنان از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون جمع‌آوری نشده اما از بهار امسال تاکنون پنجاه مورد تنها در ولایت کابل ثبت شده است.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما