EN +93 700 44 44 78 info@dsawco.org

کمپاین جمع آوری امضا برای منع خشونت علیه زنان

موسسه انکشاف وحمایت اززنان وکودکان افغان به مناسبت 25 نومبر “روزجهانی محو خشونت علیه زنان ” کمپاین” جمع آوری امضا برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان ومجازات عاملین آن” را راه اندازی کرد. انگیزه ایجاد یک چنین کمپاینی انجام یک حرکت کاملا متفاوت ازتمامی فعالیتهای مرتبط به خشونت علیه زنان بود که همیشه درآن یک قشرخاص نقش داشتند یا فعالین جامعه مدنی یا فعالین حقوق زن ویا هم مسئولین دولتی.هدف اصلی ما این بود که کاری را انجام بدهیم که درآن مردم عادی جامعه وکسانی که بطورمستقیم درگیر معضلات خشونت هستند، بتوانند درکنار دیگر افراد ومسئولین سهم بگیرند.بنابراین طرح جمع آوری امضا را ازبین چندین طرح انتخاب کردیم ودرنهایتا توانستیم 3000 امضا را جمع آوری کنیم.

اما چرا جمع اوری امضا ?

به سه دلیل:
اول: تاریخی ومردمی بودن این حرکت
برای اولین بار درتاریخ افغانستان یک چنین حرکتی برای خواستن عدالت برای زنان قربانی خشونت راه اندازی میشود وهمه این امضاها جزیی ازتاریخ افغانستان خواهند بود و نسلهای بعدی ما خواهند دانست که سالها پیش گذشتگانشان برای عدالتخواهی وبرای دفاع ازحقوق زن چه میکردند واین خود یک انگیزه برای فعالیت آنها خواهد شد . اما چرا مردمی به خاطراینکه عامه مردم دراین سند امضا کرده اند. ازشخص اول مملکت یعنی آقای حامد کرزی گرفته تا یک کارگرعادی که درسرک دستفروشی میکند وهمه انزجار ونفرت خویش را ازخشونت با امضایشان ابرازکرده اند وخواهان عدالت شدند واین یعنی همصدایی وگامی برای ایجاد برابری بین طبقات متفاوت جامعه با تاکید براین اصل که همه باید مطابق قانون عمل کنند.
دوم : بارحقوقی وآگاهی بخشی این امضاها
ازنظرقانونی وحقوقی امضای افراد دراسناد مختلف ایجاد یک تعهد میکند وآنها را درمقابل پذیرش عواقب امضایشان مسئول میسازد. امضای افراد بخشی ازشخصیت حقوقی شان است که به کارکردها ورفتارشان موثریت وقانونیت میبخشد. بنابراین تمامی عزیزانی که دراین پوستر امضا کرده اند، ازنظرقانونی هم ملزم به پایبندی به امضا وتعهد خویش هستند، البته این امربیشتر درمورد اراکین بلندپایه دولتی صدق میکند که تعهدات خاص خویش را با جملات مختلف دراین پوسترها به نگارش درآورند ومیبایست به آن عمل کنند درغیرآن مسئول شناخته شده وپاسخگو هستندوهمچنین این امضاها بهانه ای شد برای اینکه ما بتوانیم به تعداد اززیاد ازامضا کنندگانمان آگاهی حقوقی بدهیم درمورد اینکه قانونی به نام قانون منع خشونت علیه زنان وجود دارد که مطابق به آن میتوان با کسانی که حق زن را پایمال میکنند مبارزه کرد.
سوم : بارمعنوی وروانی این امضاها
گذشته ازدونکته قبلی که ممکن است تعدادی مخالف آن باشند نمیتوانیم یک مسئله مهم واساسی را رد کنیم که این امضاها یک تعهد اخلاقی برای امضا کنندگان آن است. برای ما جمع آور ی سه هزار امضا یعنی به صدا درآوردن هزاران وجدان که حتی اگر برای یک لحظه هم تکان خورده باشند،خواسته یا ناخواسته  تاثیرات روانی خود را دارد. امضا کنندگان ما هرگزفراموش نخواهند کرد که دریک طومارامضا کرده اند وبا خشونت مخالفت ،پس حتما دراصلاح رفتارخویش کوشش میکنند.چه بسا دستانی که برای نوشتن وامضا کردن لرزیدند وچه بسا خانمهایی که با آه واشک وسوزدل امضا کردند ودعا کردند که عدالت تامین شود!
کمپاین برای 20 روز درنظرگرفته شد واکثریت امضاها طی همین مدت جمع شد .گام نخستین وشروعی  حرکت ما به همکاری خاص انجمن دانشجویی باور بود که جا دارد از آقای محمد ساحل آهنگران مسئول این انجمن تشکر خاص را داشته باشیم وبعد ازآن درروزهای بعدی به نقاط مختلف شهررفتیم، ازدفاتر جامعه مدنی وموسسات تحصیلات عالی گرفته تا ارگ ریاست جمهوری ووزارتخانه ها ودفاتردولتی مختلف وحتی کمپاین خانه به خانه و جمع آوری امضا درمحلات عمومی مثل بازارها وسرکهای عمومی اما به دلیل مشکلات دسترسی به اراکین بلند پایه دولتی ناچارا روزهای زیادی برای رسیدن به مسئولین دولتی وقت صرف شد. کمپاین خوبیها وسختی های خاص خود را داشت حرکتی که چند خانم جوان درراسش قرارداشتند ومجبوربودند با افکارسنتی ومشکلات مبارزه کنند. دراین کمپاین تشویق شدیم ،تحقیرشدیم ،به تمسخرگرفته شدیم ،تهدید شدیم اما خسته نشدیم وبه حرکت خود ادامه دادیم . بسیاری ها براین باوربودند که این کار یک کارتجاری است ویا اینکه ازکدام دونرخارجی یا کدام شخص خاص پول زیاد گرفته شده البته ما به این دوستانمان حق میدهیم چون همیشه بیشتر حرکتهایی که زنان ما انجام میدهند براساس بودجه وفن قبلی است اما خوشحال هستم که بگویم حرکت با هزینه شخصی کارمندان موسسه شروع شد وبه پیش رفت .
اما سوالی که ممکن است درذهنتان باشد وسوالی که بسیاریها پرسیدند که با این امضاها چه کردید؟

3000 امضای جمع آوری شده در11 پوستر نزد ما باقی میماند با اینکه تصمیم داشتیم تا این امضاها را به نهاد اصلی مسئول شناخته شده تحویل بدهیم اما ازآنجا که مشکلات زیادی درتطبیق قانون وتامین عدالت وجود دارد وما درقبال این امضاها امانتدارهستیم ،نمیخواهیم خواستهای مردم به زودی وبه راحتی به فراموشی سپرده شوند بنابراین کاپی مجموعه ای ازامضاهای جمع آوری شده را به نمایندگان محترمی که ازنهادهای مختلف دربرنامه اختتامیه کمپاین حاضربودند تحویل دادیم.
دراختتامیه این کمپاین که درهوتل اینترکانتینتال کابل به تاریخ 13 جدی برابربا 2 جنوری 2013 برگزارگردید،امضاهای جمع آوری شده به نهادهای مسئول شناخته شده تحویل داده شد.

اشخاصی که به نمایندگی ازنهادهای مسئول دربرنامه حضورداشتند به شرح ذیل است:
—داکترنجیب امین معاون اداره امورودارالانشای شورای وزیران به نمایندگی ازریاست جمهوری
—داکترسیماثمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان به نمایندگی ازکمیسیون مستقل حقوق بشر
—مژگان مصطفوی معین مسلکی وزارت امورزنان به نمایندگی ازوزارت امورزنان
—قدسیه نیازی رئیس دادستانی اختصاصی مبارزه با خشونت علیه زنان به نمایندگی دادستانی کل
—شکریه بارکزی به نمایندگی ازشورای ملی
—سید یوسف حلیم معاون وزارت عدلیه به نمایندگی ازوزارت عدلیه
—داکترعبدالله عطایی ،آمرعمومی اداری کل قوه قضائیه به نمایندگی ازدادگاه عالی
—شکیب دوست  مسئول معلومات وارتباطات بخش زنان ملل متحد به نمایندگی ازبخش زنان دفترملل متحد
درپایان ازتمامی عزیزانی که دراین حرکت تاریخی که برای اولین باردرافغانستان راه اندازی شده بود به ما یاری رساندند وازهمکاری رادیو وتلویزیون وطندار برای برگزاری برنامه اختتامیه سپاسگذاری میکنیم.


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dsawcoor/public_html/wp-content/themes/en/footer.php on line 7
  •    تلفن: 00 93 700 44 44 78
  •    ایمیل: info@dsawco.org
  •    آدرس:House #7- 1st St-BMC Alley- Karte 4- Kabul- Afghanistan

تیم ما